torsdag den 9. oktober 2014

Energiøkonomi - September 2014

Her kommer så en lille opfølgning til energikonomi for Nissan LEAFs i Danmark fra i sidste måned.

Skemaet ser ud som sidst, men nu med september tilføjet:

Data: Nissan Carwings


Selvom disse data stadig gerne skulle være forklarende nok, vil jeg dog lige udspecificere dem en anelse igen.

Jeg har lavet tre datasæt på samme skema, det vil sige det er muligt at se:

1. hvor mange kWh der forbruges per kilometer
2. hvor mange kilometer det absolut maksimalt er muligt at presse ud af 24 kWh batterier (dette er fra fuldt ud opladet batteri til et som er løbet HELT tørt)
3. hvad det koster at køre 100 kilometer (med en pris på 2,20 kr. per kWh)


I selve skemaet er der tre linier, som definerer alle danske observationer på Carwings, world ratings, med et månedligt kilometertal over 100 km. (Lige nu er dette antal under 20 stk.) De registrede LEAF der kører under 100 km om måneden antager jeg at de ikke på nogen måde kører tilnærmelsesvis som gennemsnittet, og er derfor ikke medtaget.

1. Den røde linie
  - Er den øvre grænse, den er aflæst som dem eller den der har brugt mest energi den enkelte måned.
2. Den grønne linie
  - Er den nedre grænse, og et udtryk for dem eller den der har brugt mindst energi den enkelte måned.
3. Den gule linie
  - Følger det beregnede gennemsnitlige forbrug.


Skemaet kan derved aflæses på denne måde:

Tallene for ultimo september 2014 viser at der er blevet kørt mellem 0,11 og 0,19 kWh/km hvilket giver en rækkevidde på 126 - 218 km på en fuld opladning. Samtidig har det kostet mellem 24,20 kr. og 41,80 kr. at køre 100 km.

Gennemsnittet denne måned var dog beregnet til at være 0,1484 kWh/km hvilket svarer til 161,7 km i rækkevidde og 29,68 kr pr 100 km.


Jeg vil fortsat følge disse data, og ligge nogle opdaterede skema op løbende, men jeg vil lige nævne det igen, jo flere LEAF-ejere vi er på Carwings - world rankings, jo mere nøjagtige data vil jeg kunne lægge ud.






Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

2 kommentarer:

  1. Har du medtaget ladetab? Altså er strømforbruget den el som du har købt, eller er det den el motoren har forbrugt fra batteriet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej der er ikke medtaget ladetab, da dette "bare" er data direkte fra Nissan Carwings, som et gennemsnit for alle tilmeldte danskere - med et forbrug på over 100 km / pr. måned - på world records, så det betyder motorforbrug + udstyrsforbrug - bremsernes regenerering

      Mange Grønne Hilsner

      Kasper Beck

      Slet