torsdag den 13. juni 2013

Renault ZOE - Anmeldelse

Renault ZOE - Anmeldelse

Så fik jeg endelig min første prøvetur i elbilen Renault ZOE, det var jo som tidligere nævnt den bil der havde stået i tæt konkurrence med Nissan LEAF, om hvilken bil der skulle være vores første elbil. Jeg må sige jeg blev ikke skuffet over bilen, men alligevel er jeg glad for vi valgte vores LEAF. Jeg ved ikke helt om det er fordi jeg er blind på at vi allerede har købt elbil, eller den bare lige mangler de småting som vi er så glade for nu.





Forsæderne

Renault ZOE er en elbil i størrelsen minibil, det kan man dog ikke helt mærke når man sidder i den. Der er stadig albue plads når man sidder to fuldvoksne mænd i den, man kan dog godt mærke man sidder tættere på døren end i LEAF'en. En ting jeg lagde mærke til var at der var ISO-fix og Top-Teather på passager sædet, det betyder at du nu kan montere dit barnesæde foran og stadig have den ekstra sikkerhed, som ISO-fix giver dig. Der er desuden både side og front airbags til både fører og passager.




Bagsæderne

Pladsen på bagsædet er også tilfredsstillende men vil dog helst ikke anbefale at man tager fire voksne afsted på langtur i denne bil, da man ikke sidder perfekt på bagsædet, men til børn er det super fint. Her er der også både ISO-fix og Top-tether.




Baggagerum

Baggagerummet har en rigtig god størrelse på 338 liter og hullet gennem bagklappen er designet meget bedre end Renault egen Clio som jo er en bil af samme størrelse. Bagsæderne kan også lægges ned, men da der ikke er split-sæder i bag, skal man trykke i begge sider for at kunne lægge dem ned hvilket virker ret uhensigtsmæssigt. Bagsæderne lægger sig heller ikke helt ned i vandret, så der er stadig en bagudvendt hældning. Men hvis man alligevel udnytter pladsen fuldtud til de store læs, så gør det vel heller ikke for meget.




Køreegenskaber

Med sine 88 HK føles bilen ret let og hurtig i optrækket. og med batteriernes vægt godt fordelt i bunden, ligger bilen også godt på vejen og i svingene. Konen var også lige ude på en kort tur, hun syntes den virkede en lille smule tung i styretøjet i forhold til LEAF'en, men det var dog ikke noget jeg lige havde lagt mærke til.



Instrumentbord

Der ligger meget lidt info i instrumentbrættet foran rattet, eller rettere der er faktisk meget info, men alligevel gjort enkelt og let at forstå. Fra venstre mod højre er der info om tilbageværende batteri, og de estimerede kilometer. Der vor der står READY, kommer der info om der bliver afladet eller ladet på batteriet under kørslen, og der kan man selv vælge hvilken visningstype det skal foregå i, ved et tryk på en knap ved siden af skærmen. Dernæst er der visning af din hastighed, og hvilket "gear" du er i og om du har lukket både døre og bagagerum. Til sidst er der visning af forbruget i kW. Det hele er gjort overskueligt, så det ikke tager opmærksomheden væk fra trafikken, men jeg kunne personligt godt bruge en kW pr. km visning så man kan se hvor økonomisk man kører.

Jo og en ting mere under displayet står der ECO, det er visningen på om knappen der sidder ved siden af gearstangen er slået til eller fra. Det handler selvfølgelig om at vælge om du generelt vil spare på energien eller du vil have fuld optræk.


Centerpanelet til navigation og elbilens info, samt aircondition. Den virker også nem og overskuelig at betjene. De mange funktioner, betjenes via touch-skærmen. Yderligere info om funktionerne, kan være jeg uddyber senere hvis jeg får mulighed for at prøvekøre bilen igen.




Følelser

Det er en lækker bil, jeg syntes man får følelsen af at den er hurtig og gerne vil "lege mere", og det er rart med automatgear uden "koblings-hop". Men hvorfor skal gearstangen fylde så meget, det er jo ikke en man skal bruge når man først er igang, og hvorfor har man stadig håndbremse stang, hvis man gjorde dem begge lidt mindre ville det måske give et lidt mere roligt look i kabinen, som man jo sammen med stilheden jo køber bil efter. Dækstøjen er mindre i ZOE end i LEAF, men mere vindstøj ved førersiden. Men det gør vel også at på en helt vindstille dag vil du få mere ro i en ZOE. Lyden af døren når den smækkes kunne også rettes lidt til, da dørene godt kan komme til at virke lidt billige. Men bilens sjove optræk, opvejer helt klart de få kedelige detaljer.



Opladningsmuligheder

ZOE kommer med mennekes stikket, hvilket endnu ikke giver mulighed for at at køre hele landet rundt, men det skal nok komme. Clever har indtil videre et forholdsvis ok netværk at mennekes-ladere på sjælland, men vi venter lidt på mulighederne i Jylland og på Fyn. Mennekes giver mulighed for opladning med op til 3 faser, og der er derfor også mulighed for at installeret "mellem-hurtig"lader der hjemme, så du kun skal vente et par timer på at få den ladet op til fuld igen. Der er dog kun ringe mulighed for bedstemor kabel til ZOE, da man skal bestille det specielt hjem uden for Danmark indtil videre, ellers er man bundet 100% til det netværk de forskellige udbydere er ved at opbygge. Jeg vil løbende opdatere min egen side her, med lademulighederne for det forskellige stiktyper.




Konklusion

Man kan godt mærke og se at ZOE er en mindre bil en Nissan LEAF, men du får faktisk ret meget plads i forhold til at den ligger i mini-klassen. Vi kunne faktisk godt overveje at købe en ZOE som bil nummer to, men personligt syntes jeg det er ærgeligt at man kun kan leje batteriet ved siden af, da jeg syntes det er rart at eje det hele selv og så have lave månedlige udgifter til opladning i stedet. Men for op til 12.500 km om året til 699,- pr. måned tager det 6 år inden batteriet er tjent hjem hvis det nu koster 50.000 kr. at få udskiftet for Renault, så det er vel egentlig meget fair. Men de siger jo også at batterierne idag bliver bedre og bedre, og mere bygget efter at skulle kunne holde hele bilens levetid. Og med en Euro Ncap vurdering på 5 stjerner, får man en rigtig god bil for pengene.




Bilen var venligst udlånt af Autohuset Vestergaard i Vejle, så kig endelig forbi dem og book en prøvetur.





SPECIFIKATIONER

PRISER:

Pris uden Batteri

Life: 161.400,- Zen: 174.900,- Intens 174.900,-

Batterileje Pris pr. mnd.

op til 12.500 km: 699,- 15.000 km: 784,- 20.000 km: 954,- 25.000 km. 1.114,-


MODEL: 5 dørs Hatchback - Mini klasse


PASSAGERER: 5 Personer


MOTOR: 65 kW (88 HK)


BATTERI: 22 kWh


OPLADNING: Mennekes (op til 3 Faser 63 Ampere)


TOPHASTIGHED: begrænset til 135 km/t


RÆKKEVIDDE: 210 km (NEDC) - 150 km (Reel)


YDERLIGERE SPECIFIKATIONER:



Læs gerne min Renault ZOE anmeldelse del 2 her

Læs evt. også om nogle af de andre elbil anmeldelser her





www.facebook.com/elbilisten

Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

10 kommentarer:

  1. Super fed anmeldelse, og godt at du flere steder sammenligner med Leaf'en.
    Det giver os der skal ud og købe elbil for første gang et bedre overblik.
    Tak. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Michael

      Det var fedt endelig at kunne prøve ZOE, og jeg prøver selvfølgelig at være så ærlig som mulig og tale "lige ud af posen" så man har lidt at bygge sine overvejelser på. Og jeg har selvfølgelig nemmest ved at sammenligne med min egen bil, så det blev lige den vinkel det tog.

      Jeg fik også lige prøvet Twizy nede ved forhandleren så den får også lige et indlæg her en af dagene.

      Jeg tror heller ikke der går for lang tid, så får jeg også lige taget mig sammen og anmeldt min egen LEAF så der også er lidt mere at sammenligne med.

      Tak for inputtet, det er super fedt med lidt feedback :-)


      Mange Grønne Hilsner

      Kasper Beck

      Slet
  2. Hej Kasper

    Tak for en meget informativ blog og det er rart at læse en test set med en elbillists øjne og ikke en motorjournalist, der hellere ville teste en ny Ferrari.
    Jeg er selv ejer af en Renault Fluence, som jeg er meget godt tilfreds med. Hvis jeg skulle købe i dag uden batteriskift ville det blive Zoe eller Leaf i den opdaterede udgave.
    Her efter Better Place skal jeg jo til at se på strømforbruget, da jeg frem over skal betale per kWh. Har du erfaringer med, hvad det reelle forbrug er inklusive opladning.
    Min Fluence kan finde på at bruge ca. 50 % ekstra ved opladning i forhold til forbruget ved kørsel.

    Mvh. Jan Aage Hansen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan Aage

      Jeg er sikker på jeg også havde været meget godt tilfreds med Fluence Z.E. hvis det var den vi havde valgt at købe. Vi var helt klart klar til at købe den, første gang vi prøvede den, men at vi ikke kunne lave større baggagerum ved at lægge sæderne ned, var nok den største grund til at vi valgte den fra. Jeg ville ellers gerne have været en del af batteriskifte flåden, og haft den mulighed.

      Jeg glæder mig desuden til at den opdaterede LEAF kommer til Jylland, for at se om der er en markant forskel at føle.

      Men erfaringer med det reelle forbrug har jeg ikke fået kigget på, jeg har nemlig ingen bimåler foran min oplader, men når jeg får muligheden er det helt klart noget jeg vil kigge nærmere på.
      Eli har spurgt om der er tab, og hvor stort, hvis bilen nu står stille over længere tid, det syntes jeg egentlig også er meget interessant.


      Mange Grønne Hilsner

      Kasper Beck

      Slet
  3. Jeg er selv ganske imponeret af den lille ZOE, som jeg snart får leveret som du ved. De små ting du nævner kunne jeg også ønske mig anderledes, men det er ikke noget som ville holde mig fra at købe bilen. Jeg tror at Renault har prioteret på denne måde for at holde prisen nede. Personlig er jeg glad for at skulle leje batteriet. Jeg tror faktisk godt det kan svare sig. Prisen ville blive noget højere på bilen, de penge skal jo også financeres. Ser frem til at dele mine erfaringer med dig og de andre elbilister.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carsten

      Jeg er enig med dig, jeg vurderer også at man får en fin bil for pengene. Og om man vil eje eller leje batteriet er jo helt op til den enkelte.

      Jeg glæder mig til at høre mere fra dig og din blog.

      Mange Grønne Hilsner

      Kasper Beck

      Slet
  4. Hej,
    Jeg har haft en Zoe siden den 7/6. Jeg bor på Fanø og har derfor endnu ikke mulighed for ladning ude i byen ved Clever, fordi de er kommet sent igang med at opstille ladere her ovre.

    Men klarer mig med det mormorkabel jeg har købt i Italien for 3900,- Dkr. Kabelet har et CEE stik på og jeg har lavet mellemled til rød CEE og alm. dk-stik. Så jeg er dækket ind uanset hvilket stik jeg møde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jens Peter

      Det er fedt at høre at der er nogen der har skaffet et mormor kabel hjem til ZOE. Det giver også en hvis trykhed at have. Så har jeg bare lige et par spørgsmål. :-)

      De 3900,- er det alt inkl., altså fragt og vekselgebyrer og andet?
      Hvor mange ampere lader den så med?
      Har du bestilt hjemmelader til bilen eller vil du klare dig med mormorkablet?


      Mange Grønne Hilsner

      Kasper Beck

      Slet
    2. Hej Kasper,

      Det er samlet pris. Jeg valgte en version, der er begrænset til 16 ampere. Den er egentlig beregnet til 32 A. Men ikke mange installationer kan levere 32 ampere her i landet.
      Det er i det hele taget en god ide at kende sikringens størrelse inden man begynder at lade. Der går nogle minutter inden f.eks en 10 A skiring slår fra , hvis man kan bestilt 16 A. Er man så gået væk fra bilen, kommer man tilbage uden at have ladet. Surt.

      Slet
    3. Hej Jens Peter

      Nej det er ikke lige hver dag man falder over et 32A CEE, så jeg kan godt forstå du valgte de 16A.


      Mange Grønne Hilsner

      Kasper Beck

      Slet