søndag den 24. februar 2013

Hvor langt kan Nissan LEAF køre på en opladning

Et spørgsmål vi får ret ofte er "hvor langt kan den køre", og ja det er naturligvis meget svært at svare på, man kan jo svare på flere forskellige måder:


1. Man kan gå ud fra de tal som ud fra NEDC (New European Driving Cycle) er opgivet af forhandleren,

og ja de kan også være svære at tolke men, ud fra Nissans Engelske hjemmeside har de opgivet 4 rækkevidder:


De er jo selvfølgelig opgivet i miles, og hvis vi går ud fra at 100 km = 62,1 miles giver det disse tal:


222 km rækkevidde ved 61 km/t fast fart i 20 graders varme, uden air-condition

169 km rækkevidde ved 39 km/t gennemsnitsfart i 22 graders varme, uden air-condition

Det er jo ved ideal kørsel i test øjemed og uden vind og andre forhold til at sænke rækkevidden, så disse tal vil jeg nok aldrig bruge som salgs-tale når man skal fortælle hvor langt den kan køre.

Og som man kan se er der jo også tal der viser at under mere uhensigtsmæssige forhold kun kan køre omkring 100km på en opladning, og ja der er jo heller ikke vist tal fra hvis man kører 130 km/t over længere tid på motorvej.


2. Man kan også vælge at gå ud fra de tal Nissan giver en via Carwings ud fra ens egen kørsel.

Hvis man f.eks. tager den værste og bedste kørsel til århus gennem den sidste måned, som jeg også har skrevet i et af mine sidste blogindlæg, og evt. går ud fra at man på batteriets 24 kWh kan bruge dem fuldt ud, så kunne jeg kører disse kilometer, efter disse udregninger:

0,125 kWh/km dvs. ved 24 kWh batteri 192 km.

0,174 kWh/km dvs. ved 24 kWh batteri 137 km.

Selvfølgelig kan man køre meget dårligere, og da jeg på intet tidspunkt i disse kørsler har været over 100 km/t og man kan ikke køre batteriet helt fladt, så vil jeg derfor nok sige at 120 km. til 170 km. er noget mere reelle tal som rækkevidde på en 100% opladning.

Men det er jo også et stort spænd med 50 km i forskel, og ja jeg har også fortrinsvis kørt uden air-condition, så det vil jo også sænke tallene, og nej jeg føler ikke jeg har frosset, jeg har jo også haft tøj på som hvis jeg skulle gå en lang tur. ;-)


3. En ting mere man skal forholde sig til, i hvert fald ved elbiler med batterier du selv ejer, så er det anbefalet at du ikke lader batteriet til mere end 80% for at give batteriet en længere levetid, forklaringen er lidt at hvis man kun bruger "toppen" af batteriet og klat-lader den til 100%, så kommer der en slags pres på batterierne. og at de bedre kan holde til klat-ladningerne hvis batteriet ikke er helt fyldt. Det skulle gerne give op mod 3 gange så lang levetid, hvis man holder sig til kun at lade til 80%.

Med nogle af disse ting taget i forhold til hinanden så, fik jeg taget et billede af min indtil videre maksimale rækkevidde, på et 100% opladet batteri.


De 179 km er (af bilen) beregnet afstand ud fra de sidste kilometer du har kørt, så udfra man skal det samme som dagen før, og under samme vejrforhold, så kan man opnå de kilometer der står i displayet, men dette er også indtil videre det maksimale jeg har fået den til at stå på, hvor jeg i gennemsnit har den til at stå i 160-169 km spændet.

Men jeg håber på at når det bliver lidt varmere i vejret at jeg kan få den højere op. ;-)

Og som reference så fik jeg maksimalt C-zero'en op på 156 km det var dog midt i november, det var kun 2 km fra den der havde fået C-zero'en op på det højeste af os 80 test-familier, (men for at prale) så var hans billede taget i august. hvor batteriet gerne skulle have haft lidt bedre arbejds-temperatur.


P.S. Se eventuelt også

Min ny rekord på rækkeviddemåleren her: ny-rekord-på-rækkevidde-måleren

Eller mit diagram over Energikonomien for Nissan LEAF's i Danmark






Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck


Ingen kommentarer:

Send en kommentar