tirsdag den 23. juli 2013

Skal man købe eller leje ladestanderen

Det er et spørgsmål jeg længe har gået med. Det er nok også fordi Clever giver mulighed for at få en krone tilbage pr. kilowatt. - En HEL krone - det er jo næsten halv pris på opladningen derhjemme.

Men er det overhovedet billigt?

Jeg har tænkt lidt over det - nok også fordi jeg syntes det ikke betyder noget om det er koster penge nu eller koster penge over tid, bare jeg køber det der er billigst i længden. Når vi nu gør sådan, så er det fordi det giver os det største rådighedsbeløb over tid til at købe nyt senere.

Men hvad koster det så at få sig en ladestander?

Hvis man vil have en krone tilbage pr. forbrugt kWh, så SKAL du leje den, det er fordi det i virkeligheden er Clever der kan få godtgørelsen af staten, og at de så bare vælger at give kunderne denne mulighed for godtgørelse, er selvfølgelig flot af dem.

Clever har også været så rare og ærlige og lægge et skema op omkring hvor meget du måske får tilbage alt efter kørte kilometer om året, det ser sådan ud, (efter en lille redigering).

Foto: Clever.dk
Jeg har lavet en lille redigering og lagt Wh/km på, så man kan bruge det ligeledes i en beregning hvis man ønsker dette. Som man kan se er der faktisk mange penge at spare (få tilbage) hvis man lejer en ladeboks gennem Clever.

Indtil videre er det dog kun muligt at få denne godtgørelse, frem til januar 2016. det vil sige i to et halvt år endnu.

Hvad skal man da gøre med alle disse penge, jo man kan da starte med at betale sit abonnement til Clever som lyder på 299,- om måneden, og som de også selv skriver giver det et årligt abonnement på 3588,- udover dette beløb skal du også betale for installations prisen, men det skal man under alle omstændigheder ligegyldig om det er ved køb eller leje af standeren. Du skal dog betale 1895,- for at få godkendt installationen af lejeboksen ved Clever, vel at mærke hvis det din egen elektriker der udfører installationen.

Men hvis din installation af din ny ladeboks ved din egen elektriker ikke koster mere end 3100,- så kan de 1895,- også anses for at være en ekstraudgift ved leje af boks frem for et køb. Men for at være på den sikre side er det nok bedst at lade Clever selv udføre installationen til de 4995,-.


Men hvis man ser bort fra installationen og kigger på abonnementet så skal man jo betale 3588,- for at få en krone tilbage. Hvis man kan vil købe standeren til koster den 7.195,- det vil sige at efter to år og en måned har de fået lejeindtægter nok ind til at dække udgiften for standeren, samtidig med har jeg fået en mail på at hvis man derefter ønsker at opsige sit abonnement, og eventuelt vil købe sin ladestander ud, vil den SOM UDGANGSPUNKT koste udsalgsprisen. Som jo stadig vil være de 7.195,-.


Det vil så sige at hvis man vil have abonnement på disse vilkår, skal man som minimum have sine abonnements-udgifter dækket af de penge man får tilbage i godtgørelse, for at man kan gøre det billigst muligt, altså 3588,- og hvis man som jeg har en LEAF og bruger skemaet, så kan man finde ud af hvor mange kilometer man skal køre årligt - vel og mærke kilometer som er opladt på hjemmeladeren - ved at gange det 5,8 kilometer/kWh med de 3588,- det vil sige 20.810 km. Det er måske et højt tal for nogle, for det er nemlig i gennemsnit 400 km om ugen hele året rundt, kun opladt på hjemmeladeren. Men hvis man har minimum 50 km på arbejde hver vej, og ikke oplader bilen på sin arbejdsplads, så begynder det at give mening.

Desuden er det også regnet ud efter normen på de 172 Wh pr. kilometer, hvis man kører pænere skal man selvfølgelig køre længere før det giver overskud. Min LEAF siger at jeg i gennemsnit har kørt til omkring 150 Wh pr. kilometer, så jeg skal op og køre 23.920 km. fra min hjemmelader. Der er selvfølgelig lidt spild på opladningen så den ligger nok på lidt mindre årlige kilometer men alligevel.


Og jo jeg kan da godt se at hvis man vælger at leje den så skal man ikke ud og investere i en dyr ladestander fra starten af, men man udsætter jo bare omkostningen til senere. Samtidig kan det godt være at det er muligt at købe ladestanderen billigere som brugt, efter man har lejet den, men tror i ikke at de har en enkelt eller to ladestandere man kan købe som brugt allerede nu også?


Clever er selvfølgelig ligesom alle andre firmaer, sat i verden for at tjene penge - det SKAL de også - vi kan ikke have at det skal gå dem ligesom Better Place, men jeg syntes dog at deres abonnementspris er for høj i forhold til den reelle pris på deres ladestander. Men hvis man kører rigtigt mange kilometer om året betyder det jo ingenting.

Jeg syntes måske en pris på 199,- om måneden for leje af ladestanderen er mere reel, så vil de kunne tjene deres stander hjem på 3 år i lejeindtægter, og det vil være muligt at få lejeudgiften dækket af statens godtgørelse allerede ved 14000 årlige kørte kilometer udfra sin bolig. Det vil nok også give et bedre salgsargument, når en eventuelt ny kunde står og kigger på om bilen skal køre på el.


Håber det gav et lille indblik i hvorfor jeg har valgt IKKE AT LEJE en ladeboks fra Clever, men det kan jo også være der er nogle oplysninger jeg har overset, så hvis der er rettelser til mit indlæg er i meget velkomne til at kontakte mig, eller lægge en kommentar. Så skal jeg nok få rettet indlægget til så der ikke står usande oplysninger. :-)


P.S der kommer nok også et lille indlæg om Clevers pris på deres ladenetværk, den har jeg nemlig også lige en kommentar til. :-)






Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

6 kommentarer:

  1. Jeg er nået til den konklusion at det bedst kan betale sig at købe med Clever's nuværende priser. Faktisk har de et tilbud på køb og opsætning af wallbox. Deres priser viser behovet for mere konkurrence. Clever har løbende justeret deres priser, så mon ikke de gør det igen. Jeg havde nok valgt Better Place hvis ikke de var gået konkurs. Deres tilbud til ZOE ejere var ganske fornuftigt, så lidt ærgerligt at de ikke er her mere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carsten

      OK så var jeg ikke den eneste der var kommet frem til dette.

      Og tak, jeg fik lige kigget deres hjemmeside efter igen, og jeg har nu fundet denne tilbudspris på ladestander inklusiv installation som lyder på 9.995,- i alt.
      men der står dog at det først gælder fra 18. august. Men det kan være det kun er for en bestemt type ladestander nu når tilbudet står for ZOE ejere og den bruger jo MENNEKES stik. :-)

      Mange Grønne Hilsner

      Kasper Beck

      Slet
  2. Jeg har valgt en 11 kw oplader fra Cleancharge, der med opstilling kommer det til at koste ca 13000. Det samme vil Clever have ca 22000 for jvf deres hjemmeside......så ja konkurrence ville være fint for at holde Clever på sporet !
    Hilsen
    Peter Sørense

    SvarSlet
  3. Jeg har selv været i kontakt med Cleancharge for at høre om mulighederne hos dem. Normal prisen hos Clever's tilbud er 12000 kr, så 1000 kr mere for en 11 kw løsning er fair. Jeg ved at der er lås på Cleancharge løsningen hos Clever skal man betale ekstra herfor. Jeg har selv overvejet 11 kw. Ikke pga kortere ladetid men fordi jeg har læst at denne løsning kan betale sig pga mere effektiv strømforbrug sammenlignet med 3,7 kw.

    SvarSlet
  4. Hej Kasper!

    Tak for inspiration - jeg har kiggede på din blog en del... vi har lige bestilt en el-bil (den nye Mercedes B-class) og prøver at finde ud af hvad for en hjemmeoplader vi skal få. Vi kan bestille en fra Mercedes, og vi overvejer også Cleancharge. Hvad bruger du selv, og har du en anbefaling?

    Venlig hilsen
    Heather

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heather

      Det lyder super fedt at i har valgt den nye Mercedes, hvornår forventer i levering?

      Jeg har selv købt en billig stander med fastmonteret kabel, som kun passer til min LEAF og i-MiEV trillingerne, dette følte jeg selv var den rette løsning. Men hvis jeg skal lave en anbefaling, tænker jeg at det kunne være en idé at købe (eller leje) ladestander der ikke har fastmonteret kabel, altså den med Type-2 udtag (Mennekes), og så købe kablet der passer mellem stander og bil, så har man også kablet til alle de type-2 udtag der er rundt i landet. Måske kablet endda allerede medfølger ved købet af bilen, så kan i også udnytte de 400V-16A som jeg mener laderen i bilen kan modtage?

      Men alt handler selvfølgelig om hvad i har brug for, jo kraftigere ladestander i køber hjem til, jo dyrere bliver den også :-)

      Mange grønne hilsner

      Kasper Beck

      Slet