søndag den 26. oktober 2014

Rækkeviddeangst 2.0

Jeg har i et par dage siddet og tænkt lidt over hvordan jeg skulle skrive om dette emne, men tror jeg er kommet frem til at jeg laver min egen version af Peder's indlæg på electric-bmw.blogspot.com, han er nemlig faldet over det han selv kalder "Range Anxiety 2.0", hvilket jeg ikke helt tror findes i så stort et omfang i Danmark, men jeg syntes nu alligevel det er en iagttagelse der er værd at dele.

Her kommer så min version/oversættelse af hans indlæg:

Som en dobbelt BMW i3 familie har Julie og Peder ligesom os selv mange muligheder for at tale med interesserede omkring elbiler, men spørgsmålet omkring rækkevidden er altid det første spørgsmål der kommer på tale. Under disse samtaler er de så faldet over fænomenet rækkeviddeangst 2.0 (rækkevidde irritation 2.0)

Med det stadig stigende salg af plug-in biler på ren el og hybrid-biler, og det bredere udbud, skal man være opmærksom på fænomenet rækkeviddeangst 2.0, fordi det kan blive en bekostelig fejl som man vil komme til at fortryde kort efter man har fået leveret bilen.

Vi er i forvejen bekendt med udtrykket "rækkeviddeangst" som generelt betyder frygten for ikke at have nok rækkevidde til dine gøremål, og måske risikere at løbe tør. Rækkeviddeangst bekæmpes af bilproducenterne ved variationer i måden navigationen i bilen fører dig rundt, og ved et større udbud af hurtigladere netop til den bil du ønsker. Hvis dette ikke er nok kan man også ty til alternativer som fra mit indlæg her er midlet mod rækkeviddeangst, altså hvis man kommer ud for rækkeviddeangst ligesom jeg da også stadig kan føle, som i dette indlæg stadig mærket af rækkeviddeangst.


Billede: electric-bmw.blogspot.com

Men måske den simpleste måde at fjerne rækkeviddeangst er at købe en PHEV model, som der måske giver mellem 10 og 65 km rene elektriske kilometre, sammenkoblet med en benzinmotor der så kan tage over når batteriet er drænet, og derved kan føre dig 100 eller flere kilometre videre.

Mange af Peders familiemedlemmer og kolleger har købt PHEV's. Fordi de ikke har været fuldt parate til at tage det helt store skridt over i en fuldelektrisk bil, så vælger de hybrid-vejen. De elsker deres biler og deres elektriske kørsel, men som personer, bliver de efter et par måneder overrumplet af et ønske om at skulle have købt en bil med større elektrisk rækkevidde.

Det er rækkeviddeangst 2.0 (rækkevidde irritation 2.0), og han hører det faktisk oftere og oftere.

Rækkeviddeangst 2.0: Når du indser, at du har lavet et flerårigt lån eller leasingaftale af en bil, med mindre elektrisk rækkevidde end du ønsker, kort tid efter du har fået den leveret.

Han hører oftere kommentarer såsom: 

"hvis jeg bare vidste hvor meget jeg elskede elektrisk kørsel, ville jeg aldrig have købt denne bil, fordi jeg nu ønsker mere elektrisk rækkevidde" eller 

" Hvordan bytter jeg min bil efter kun et par måneders kørsel? Jeg vil virkelig gerne have en fuld-elektrisk bil" eller

"Jeg er solgt og jeg ønsker mere, kender du nogen der vil købe en seks måneder gammel bil?"


Selvfølgelig er der mange, der er glade for deres PHEV, såsom Chevy Volt, Ford Energi eller Plug-in Prius, og hvor kombinationen af elektricitet og benzin passer helt fint til deres kørselsbehov.


Billede: electric-bmw.blogspot.com


Tiltag såsom flerdages tests på elbiler og/eller hybridbiler er en utrolig god måde at give folk en idé om en elbil eller Rex-elbil som BMW i3 er det bedste køb for netop dem.



Billede: electric-bmw.blogspot.com


Hvis du er ny indenfor eller bare interesseret i elbiler, og tænker på at købe eller lease en elbil eller hybridbil, og du er bekymret omkring rækkeviddeangst, så skal du også være sikker på at overveje problemerne omkring rækkeviddeangst 2.0 ligeledes, så du ikke ligepludselig står med en bil med for lille elektrisk rækkevidde.

Alle dem Peder kender, vil have mere elektrisk rækkevidde end det deres hybridbiler kan tilbyde. Så tal med andre elbilejere, undersøg markedet, og se seriøst på hvordan dit eget kørselbehov ser ud, og hvilken rækkevidde du i virkeligheden ønsker.

Gør ikke den fejl og køb for lidt elektrisk rækkevidde i din næste bil.

Det er rækkeviddeangst 2.0

Sådan slutter Peder sit indlæg Range Anxiety 2.0


Som sagt så syntes jeg dette er en meget fin iagttagelse, som man selvfølgelig skal tage med inden købet af sin næste bil, men med den stadig meget store forskel i prisen på standard hybridbiler og rene elbiler i Danmark, så bliver dette nok ikke det store problem. Men dette betyder dog også endnu større ærgrelser, hvis man i Danmark kommer til at købe en hybridbil, som man i virkeligheden ikke ønsker.





Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

Ingen kommentarer:

Send en kommentar