søndag den 29. september 2013

Opladning med mormorkabel, kan springe sikringer

Mange vælger at købe en fastmonteret ladeboks samtidig med at man køber sin nye elbil, men der er også rigtigt mange der overvejer at bruge et mormorkabel, fordi man kan spare penge, ved at der ikke behøver at komme en elektriker forbi. Men er det overhovedet en god idé?

Der er nogle ting man er nød til at forholde sig til, inden man "bare" bruger det transportable ladekabel. Så man ikke ender ud i at man springer sikringer, og elbilen så ikke er blevet opladet når man kommer ud til den igen.


Den første ting man skal være opmærksom på, er hvilken el installation, er der hvor du vil oplade.

Der er generelt set tre slags hus installationer:

     Den "GAMLE"                        Den "NYE" med smeltesikringer       Den "NYE" med automatsikringer
Foto: Lundelteknik                                  Foto: ka-electric                                                            Foto: LK
Hvis man vil lade sin elbil på den "gamle" elinstallation, skal man være opmærksom på at generelt så er sikringerne foran de almindelige stikkontakter ikke større end 10 Ampere. Man skal derfor ved brug af et mormorkabel på 10A, være sikker på der ikke er andet der er sat til på samme gruppe. og det kan godt være svært, da de gamle installationer kan risikere kun at være delt op på en eller to grupper.

En anden ting ved den "gamle" installation er at det kan være der ikke er jord til rådighed, altså kontakter med tre ben, og/eller HPFI som er den sikkerhed der skal slå strømmen fra hvis der er overgang i tingene. Det er dog et lovkrav at der i de danske husstande SKAL være HPFI, og derfor også jord. Men man kan komme ud for at det endnu ikke er blevet lavet. F.eks. har jeg hørt at Renault ZOE, slet ikke vil opstarte sin opladning med mindre at jordforbindelsen er HELT ok, og det er jo bare en ekstra sikkerhed.

Alm. stik med jord         Foto: Elbilisten

I de to andre installationer, er der god sansynlighed for at der både er jord og HPFI, og flere grupper at gøre godt med. Men i den "nye" installation med smeltesikringer, kan der måske stadig sidde 10 Ampere sikringer i nogle af lys grupperne. Det er i mange tilfælde muligt at skifte disse ud med 13 Ampere, uden der skal ændres i installationen. Men det vil dog være klogt at tale med en elinstallatør inden dette gøres.

Hvis der sidder 13 Ampere sikringer i, og/eller der står 13 Ampere på automatsikringerne, så er det faktisk næsten muligt at lade sin elbil, uden at tænke på om man overbelaster gruppen. de 3 Ampere der er til overs svare til omkring 700W. Så med mindre det lige er køkken gruppen man lige har smidt kablet på, så burde der ikke være nogen ko på isen.


Hvis nu der ikke følger noget mormorkabel med bilen når man køber den, kunne det være en god idé at kigge på om man skulle anskaffe sig et man selv skal indstille til om det skal lade med 8 A, 10 A eller 16 A. Så kan man også sørge for at lade med 8 A så selv den "gamle" installation ikke bliver så belastet. Men det giver også mulighed for at lade lidt kraftigere de steder man falder over de blå-CEE.

Blå-CEE                 Foto: Elbilisten
Den anden ting man skal forholde sig til er, kan man holde lige op og ned af hvor man vil lade.

Da man ikke altid kan parkere lige op og ned af hvor man gerne vil oplade, så kunne man godt blive fristet til at finde "mormors" forlængerledning frem, nu når det er et mormorkabel man vil oplade med. Den tanke bør man bare ikke engang overveje at få, for man er rimelig sikker på at smelte de normale små forlængerledninger, hvis man belaster dem med 10 Ampere. Derfor hvis man ofte har tænkt sig at lade alternative steder bør man overveje at købe sin egen KVALITETS forlængerledning, altså en på 3 x 1,5 kvadrat. Længden på dette kabel er underordnet, men man skal være opmærksom på at det skal rulles HELT ud hver gang, ellers vil dette kabel også kunne smelte. Så her køber man en længde man selv syntes er passende.

Kabeltromle 3 x 1,5 kvadrat,  25 meter        Foto: Harald-Nyborg
Det samme gælder hvis man bruger "mellemled" mellem CEE og almindelig stik, eller 3.polet CEE til 5 polet CEE, skal disse også være forsynet med minimum 1,5 kvadrat, dog skal de være forsynet med minimum 2,5 kvadrat, hvis man ønsker at lade med 16 A. Der er derfor nok nemmest at når man skal have konstrueret disse mellemled, så få dem lavet med 2,5 kvadrat fra starten, så man ikke skal ligge inde med for mange forskellige "mellemled".


Jeg har selv prøvet at springe sikringer, så jeg ved det kan forekomme læs f.eks. mit indlæg søndagstur / sprunget sikring, men man kan som tidligere nævnt også bare købe en fastmonteret ladeboks, og så få elektrikeren til at sikre at installationen er i orden. Det handler jo om sikkerheden.

P.S. I er meget velkomne til at smide en kommentar eller mail, hvis der er noget i vil have jeg skal uddybe, eller forklare på en anden måde.




Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

4 kommentarer:

  1. Renault Zoe vil kun oplade hvis jordforbindelsen er under ca 150 ohm, hvilket er langt under standarden for danske installationer på ca 1600 ohm. Det betyder at man ikke ved om man kan lade sin bil eller ej fra ellers gode installationer, hvis man bruger et 16 amp mormorkabel, som er det en Zoe kan bruge ! Man må kunne justere dette i laderen så bilen kan lader fra alle installationer med en jordmodstand under 1600 ohm ????? Jeg måtte således have lavet en ny jordforbindelse inden min Zoe ville lade fra min ladeboks i min carport.

    SvarSlet
    Svar
    1. Samme oplevelse har vi haft. Hverken den nye 11 kW ladestation eller mormorkabelet kunne lade tilslutning. ZOE viste "ongoing checks" og derefter fejl. Vores jord blev målt til 1250 ohm og ligger dermed inden for standarden. Efter montage af ekstra jordspyd fungerede begge ladere upåklageligt. Hverken Renault eller Clever (hvor ladeboksen er købt) informerede om dette på forhånd.

      Slet
  2. Tak for grundig gennemgang af opladningsmulighederne med mormor kabel. Jeg har oplevet det samme med Nissan Leaf i de sidste tre stikkontakter jeg har tilsluttet den til. De første to er ældre installationer uden jord, og den sidste tror jeg er med "nulling". Lidt irriterende når man satser på at lade langt fra sin bopæl og alm. lademulighed.

    Er der nogen mulighed for at tvinge ladningen i gang, selvom jord mangler?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke hørt noget om at man skal kunne tvinge opladningen af LEAF igang. Men det skal også siges at jeg heller ikke har haft problemer med at opladningen ikke vil starte i min LEAF. Men vores er jo også 2012 modellen, og det kan derfor være at de ikke på den første model har haft sikkerheden med jord, som en særlig høj prioritet.

      Mange Grønne Hilsner

      Kasper Beck

      Slet