torsdag den 11. april 2013

Kan man overhovedet køre langt i en elbil?

Der var jo måske nogle af jer der havde opdaget det, men nu er det officielt, nu tilbyder Better Place også hurtigladere. Og hvis det er samme slags på alle otte stationer så er det en Quickcharger med både mulighed for at lade med CHAdeMO-stik som for eksempel LEAF'en og Trillingerne bruger og Mennekes-stik, som Renault ZOE kommer til at bruge.

Men skal jeg være helt ærlig så, hvis du ofte skal på langfart, så er det batteriskifte du skal vælge, men hvis du kun et par gange eller to om måneden skal længere end 100-150 km pr. dag, så skulle du måske overveje hurtigladning, og med hurtig mener jeg omkring en halv time for at lade batteriet til 80%.

Jeg har valgt at bruge den sidste mulighed, nok mest fordi mit behov kan dækkes med omkring 120 km rækkevidde pr dag, og samtidig med så vil jeg hellere betale en høj startydelse og så, have så lave driftsomkostninger løbende pr. måned.

Jeg har kigget lidt på mulighederne for de to opladningsmuligheder og for at komme rundt i Danmark, og nok også lidt med udgangspunkt i at DR fik det til at lyde som om, at der er mange steder i landet man slet ikke kan nå med elbil.


Batteriskifte

Better Place Batteriskiftestation - Foto: betterplace.com 
Lad mig starte med Better Place's batteriskifte stationer, jeg har tegnet en cirkel på ca. 50 km radius om hver station, for at vise at man altid skal kunne komme ud og hjem på en opladning fra stationen, man kan selvfølgelig køre op mod 185 km eller længere på en opladning med en Renault Fluence Z.E. men med en 50 km radius, så er du dækket ind selv om vinteren.


Og som man kan se dækker cirklerne en ret god del af landet, og man skal jo stadig huske på at der også er almindelige ladestandere rundt omkring i landet som man kan lade gratis på, hvis man alligevel har batteriskifte abonnement, og det giver jo en større rækkevidde. Men med dette netværk, vil jeg vurdere du kan komme størstedelen af Danmark rundt, på "næsten" samme tid som i en benzin eller diesel bil, man skal måske kun lægge en halv time til udover den normale rejse tid hvis man nu skal f.eks. fra København til Aalborg. Man skal jo også huske at man på hele turen i en Fluence, "tanker" alt imens man sidder i bilen, hvor man i en traditionel bil skal ud og fryse lidt, og få diesel fingre i nogle tilfælde.


CHAdeMO

CHAdeMO-ladestander fra Better Place - Foto: Kasper Beck 
CHAdeMO-stander fra Clever - Foto clever.dk 



















Hvis vi så går over til CHAdeMO standerne, og tager udgangspunkt i, at man som jeg har, et gratis abonnement hos Clever, og bruger Better Place's standere ved at ringe op til dem og betale 100 kr. pr. opladning, så har man mulighed for at benytte dem alle, og så ser kortet sådan her ud. Jeg har sat ringe i en 40 km radius om CHAdeMO-standerne, for så bliver visningen også fair, for dem med de små biler som iOn, iMiEV eller C-Zero som har en kortere rækkevidde, og ja så passer det til vinterperioden også.


Og som man kan se, er man noget bedre dækket ind med at kunne komme rundt i landet ved at vælge en bil der kan bruge CHAdeMO, men man skal så også bruge en meget længere rejsetid for at komme rundt, nok minimum en halv time ved hver tankning, men hvis man kun skal langt et par gange om året, vil jeg nu ikke sige det er så slemt, og hvis man alligevel syntes det er slemt kan man jo leje en bil de enkelte gange. Men som man kan se er der jo stadig steder i Danmark der ikke helt er dækket ind, men der er jo også spredt et netværk af langsomladere rundt omkring i landet der lige kan give det der gør at du kan nå helt frem. Og ja jeg har prøvet at køre hedensted-grenen tur retur samme dag i en C-Zero, det var 570 km på en dag, og det var jo endda en af de elbiler de siger der har omkring 80-120 km rækkevidde, det gik næsten uden problemer.

Se gerne mit indlæg om turen her

Der er jo også muligheden for at tanke med Mennekes som hurtigladere, men de er ikke fuldt udbyggede endnu, men det er også mest for nogle af de nye modeller af elbiler, så det vil jeg komme ind på i et senere indlæg.

Men som konklusion så syntes jeg at både CHAdeMO- og batteriskiftenetværket er godt med her i Danmark, jeg ville ikke være bange for at vælge mig en elbil der er dækket af disse, og jeg tror da nok et Mennekes netværk hurtigt kommer med, når der først kommer flere elbiler på markedet der bruger dette.

Håber ihvertfald dette gav et lille indblik.






Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

3 kommentarer:

  1. Hej Kasper

    rigtig flot lavet.

    Ja vi er i den lidt mærkelige situation i Danmark at vi har to ladsdækkende netværk af ladeinfrastruktur og ikke ret mange biler.

    Det bliver spændende at se om der bliver opsat hurtiglader til Renault ZOE så den kan lade på 43 kW.

    Jeg menere at man kan lade til 100% når man lader med 22 kW, jeg har dog ikke selv prøvet det endnu.

    Mvh

    Martin - evtest.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Martin

      Jeg er sikker på at der nok skal sættes en masse standere op som ZOE kan bruge, men jeg har nu ikke fået kigget nok på ZOE til at jeg med sikkerhed ved hvad ladestandard den bruger, men hvis det er Mennekes så skulle jeg mene der er en sådan på alle de nye hurtigladere Better Place har sat op, så der skal nok komme flere.

      Men jeg smider dem på et kort ligesom de andre når jeg ved lidt mere, håber på at jeg får set på ZOE'en inden for den næste måneds tid, jeg har kun fået set den på nettet så jeg vil helst ikke udtale mig for meget.

      Med Venlig Hilsen

      Kasper Beck

      Slet
    2. Jeg har Better Place's ord for at deres ladere (som står ved deres skiftestationer), vil kunne lynoplade en Zoe. Hvor mange minutter og hvor mange procent ved jeg dog ikke. :-)

      Slet