onsdag den 3. april 2013

Den tredje måned med elbil

Så er den tredje måned gået, elbilen har rundet sine 7100 km, og vi er så småt ved er være ovre sneen og kulden. Jeg syntes nu at vi sagtens kan konkludere at elbiler også er stabile i vintervejret (og med elbiler mener jeg også C-Zero'en), godt nok er rækkevidden kortere, men så længe der er hurtigladere rundt omkring i landet, til de lange ture, så kan bilen helt klart dække vores behov for kørsel. og som konen beskriver det "jeg tænker ikke over det er en anderledes bil", og ja det er jo en almindelig bil, den bliver bare påfyldt et andet brændstof. En ting mere jeg lagde mærke til hun sagde var "det er rart vi ikke skal forbi tankstationerne længere", og med det mener hun jo selvfølgelig at det er rart vi ikke skal lave svipture og lure efter benzinpriser hele tiden, bare for at spare lidt småpenge, nu har vi altid en fuld tank om morgenen, så er det kun langturene der bliver tanket på og til fast pris pr. kwh.

Samtidig har vi på intet tidspunkt tænkt elbilen som værende en begrænsning, vi har brugt den til alt det vi normaltvis og tidligere har brugt bil til, for eksempel så har jeg været på lodsepladsen et par gange, og jeg syntes LEAF'en kan rumme en god del, når sæderne er lagt ned.


Den blev fyldt med forskellige ting såsom kassen fra et gammelt 46" tv med pap og kassen fra et surround-anlæg fyldt med småt brændbart, samt kassen fra en kompressor fyldt med pap, udover dem var der også tre fyldte skraldesække, plus en lille smule metalaffald. Så var de timer man brugte på Tetris i 90'erne ikke helt forgæves. ;-)

Ligeledes syntes jeg også, selvom det jo er en nyere bil, at LEAF'en har været noget mere pålidelig henover vinteren, end de tidligere biler vi haft i vores vognpark såsom 206'eren og Mazda 323F'eren, de kunne måske godt lige have brug for lidt ekstra pumpen på speederen, før de ville starte, og hvor man kunne sidde med en klump i halsen over at lytte til at batteriet blev mere og mere fladt for hvert forsøg. Men hvor elbilen virker noget mere stabil, der trykker vi bare på knappen så er den igang, der har absolut ingen problemer været overhovedet, her i vinterkulden.

Ok så lyver jeg måske lidt, der var én ting her til vinter, dyserne til sprinklervæsken til forruden, havde jeg jo ikke luret hvor de befandt sig, så de første dage med vild sne kunne jeg ikke skyde sprinkler på forruden da jeg ikke anede hvor de sad, så jeg kunne skrabe dem fri for sne. og selvom jeg kiggede i instruktions-bogen, var de nærmest umulige at finde da de sidder lidt inde under motorhjelmen, men jeg fandt dem da tilsidst.

Jo og nu når vi er ved det negative, så har jeg også været udsat for at jeg skulle stige ud af bilen igen for at lukke bagklappen op til flere gange, da selv et almindeligt klap ikke altid er nok, og jeg mener da ikke at man behøver at skulle bruge vold bare for at lukke en bagklap, men det finder jeg nok ud af hvorfor det ikke helt virker, det kan være det er en sensor et sted der er blevet for snavset.

Fremadrettet trænger jeg også personligt til at man ikke behøver at trykke på ok hver gang man starter bilen, bare for at registrere sin kørsel, men der er da forlydener om at der skulle komme en opdatering så man kun skal godkende en gang om måneden istedet, så forhåbentligt bliver det rettet, selvom det kun er en lille ting.

Der har ikke været så meget negativt at sige, vi er super glade for vores bil, og vi har stadig en forventning til at vi får mange gode timer med den endnu.






Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

Ingen kommentarer:

Send en kommentar