mandag den 1. juli 2013

For godt til at være sandt (fortsat)

Som en fortsættelse til mit indlæg for godt til at være sandt, så har vi nu været i Kattegatcentret i Grenaa. Vi kunne jo ikke lade det tynge vores skuldre at DR siger at vi ikke kan komme op og besøge Kattegatcentret uden at løbe tør på vejen hjem.

Thomas Buch-Andersen fra DR ved Kattegatcentret - Foto: Danmarks Radio 
Men vi har desværre ikke kørt samme tur som Thomas Buch-Andersen gjorde, for logisk set ville det være mærkeligt hvis vi kørte helt til Randers for at køre til Grenaa, nu når vi kommer sydfra.

Men hvorfor kunne vi komme frem og tilbage nu når Thomas Buch-Andersen ikke kunne, jo det er der flere årsager til. Så her kommer lige en længere forklaring. :-)

Vi som elbilister planlægger, som nogen af jer ved, på forhånd og altid inden vi kører længere end bilens egen rækkevidde. Og derfor da vi havde fundet ud af at vi godt kunne tænke os at tage forbi Kattegatcentret, tog vi kontakt til dem og spurgte om det var muligt at betale for at låne en stikkontakt hos dem nu når vi skulle forbi. og svaret var uden tøven, "det må i gerne", og vi skulle ikke tænke på betaling til kaffekassen, den smule strøm skulle de nok betale for. Vi skulle bare give besked når vi havde valgt en dato for hvornår vi ville komme forbi, så de også kunne være lidt forberedt.

Med det i tankerne satte vi os for en dato, og sendte en mail til deres tekniske chef Michael dagen før vi tog afsted, hvor vi aftalte at jeg ville give et kald når jeg ankom. For vi skulle jo også have en "special" parkerings-tilladelse for at holde på personaleparkeringen. Hvor vi samme sted også skulle låne en stikkontakt.

Opladningen i Århus på turen derop fyldte vi kun bilen op til omkring 90 %, der var ingen grund til at vi skulle vente en time mere på at toppe den helt op, med 16 ampere langsom-laderen, nu når vi også kunne lade i Grenaa. Vi kørte derpå turen ud på næsen med normal hastighed, men stadig pænt så vi ikke brugte for mange kWh.

Lån af strøm hos Kattegatcentret - Foto: Kasper Beck 
Som i kan se så var vi nødsaget til at have vores egen forlængerledning med hvis man skal lade her da parkeringen ligger omkring 10 meter fra stikkontakten. Der er bare en ting man skal vide hvis man skal lade med elbil på en forlængerledning, så skal man være sikker på at den kan klare den strøm som elbilen trækker, og her i dette tilfælde er mormorkablet på 10 ampere, og derfor skal du som minimum have en forlængerledning på 3x1,5 kvadrat. Desuden hvis du har købt en på en tromle skal den rulles HELT ud uanset længde, for at den kan klare de 10 ampere, ellers kan den blive for varm og smelte. Det er også derfor at man kan stor del af mit kabel ligge og "flyde" ved siden af cykelskuret. Jeg har dog stadig lagt det godt ind til siden så der ikke skulle være nogen der kunne komme og falde over det.

Opladning ved Kattegatcentret - Foto: Kasper Beck
Ved siden af cykelskuret var der også 2 stk. Røde 32 Ampere CEE-stik, med separat elmåler, det kan jo også være det er muligt at lade der mod betaling, hvis en almindelig stikkontakt ikke er nok, men det kan man eventuelt selv spørge den tekniske chef om på Kattegatcentret, hvis det skulle komme på tale.

32 Ampere CEE stik ved Kattegatcentret - Foto: Kasper Beck
Vi tog så ind og hyggede os i Kattegatcentret, i en 3 timers tid. Som jo på ingen måder er nok til at fylde bilen op, da 3 timer kun gav os omkring 7 kWh ved de 10 ampere. Men det var jo heller ikke meningen den skulle fyldes helt op, den skulle bare have lidt så man ikke får ondt i maven af nervøsitet, når man begynder at køre mod Århus igen.

Vi nåede Århus med 2 streger tilbage inden vi begyndte at fylde den op. Men da vi kun havde ladet til 90 % fra start i Århus og desuden har klatladet i Grenaa. Så er det jo svært at tyde om vi havde gjort det DR ikke kunne. Derfor har jeg lige lagt dette skema på fra dagen ligeledes:

Dette er forbruget for kørslen til Kattegatcentret - Foto: Kasper Beck
Tur 1 er turen til Århus tur 2 og 3 er turen til og fra Grenaa, og som man kan se er de begge 60,6 km, det er lidt kortere end den vej Thomas Buch-Andersen valgte at køre frem og tilbage fra Randers så allerede der har vi sparet lidt energi, samtidig så har de 2 køreture tilsammen "kostet" 16,9 kWh (henholdsvis 8,3 og 8,6), og med et batteri på 24 kWh, hvoraf de 20 kWh nok er brugbare med normal hastighed, så burde vi godt kunne have kørt turen Århus-Grenaa-Århus uden at lade i Grenaa hvis vi brugt tid på at lade op til 100% inden vi kørte strækningen, men det er jo stadig kun en antagelse. Men hvorfor skulle vi vente på at få den fyldt til 100% hvis vi kan lade når vi kommer frem til vores destination, og lade alt imens man foretager sig sine gøremål. Det giver ihvertfald mindre bøvl bare at spørge pænt om man kan lade hos "destinationen" inden man starter sin rute, især hvis man har et mormorkabel.

Og med "hvis man har et mormorkabel" mener jeg at med denne tur havde DR jo sat sig på at teste hvor man kunne komme hen med brugen af CHAdeMO standerne, og så vidt jeg ved så alle de biler der har indbygget CHAdeMO stik, har ligeledes et J1772 stik, og det kan bruges af de mest almindelige mormorkabler tilgængelige. Jeg tror desuden ikke at man som elbilist i en af disse modeller af elbiler går uden om købet af mormorkablet, for det er en super god sikkerhed at have, og i mit tilfælde så fulgte mormorkablet med da vi købte bilen.

Nå men jeg ved jo at der var nogle af jer der også havde tænkt jer at besøge Kattegatcentret, og Michael Mortensen sagde at man bare kunne kontakte ham, og gerne på email, hvis der skulle være andre der havde lyst til at kigge forbi. Hans kontaktoplysninger er:


Michael Mortensen
Teknisk chef / Chief Engineer

Email: mmo@kattegatcentret
Tlf./phone: +45 8758 0530
Mobil/cell: +45 2326 0807

Færgevej 4, 8500 Grenaa, Denmark
Fax: +45 8632 7200
Web: www.kattegatcentret.dk


Tak til Michael for den gode behandling, og håber selvfølgelig der er flere der har lyst til at begive sig ud på næsen og besøge kattegatcentret med deres elbil. Vi har købt årskort så vi skal da nok forbi en gang til. :-)






Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

3 kommentarer:

  1. Fin fortælling som viser at det sagtens kan lade sig gøre at køre længere ture, hvis bare man er lidt forberedt. Jeg har besluttet selv at købe et mormor kabel fra elpa til ZOE´en så jeg også kan lade der hvor der ikke er andre muligheder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carsten

      Jeg har kigget lidt rundt på nettet efter mormorkablet fra elpa. Er det mormorkablet med boksen på, hvor man selv kan vælge hvilken kW den skal lade med du vil købe?

      Har du fået din ZOE?


      Mange Grønne Hilsner

      Kasper Beck

      Slet
  2. Var lige forbi i dag med børnene og Michael og det øvrige personale er stadig flinke og hjælpsomme mht. at lade på deres 230v stik. Jeg spurgte til det 3-fasede 400v stik, men det hørte desværre ikke til kattegatcentret.

    Vi havde rigtig god og hyggelig dag i centeret =)

    SvarSlet