søndag den 4. august 2013

Jylland - Sjælland retur samme dag

Selvom Better Place ikke længere er eksisterende, så er det faktisk stadig muligt at køre mellem Jylland og Sjælland samt retur samme dag i elbil.

Jeg har længe gerne villet køre denne tur, men at tage den uden nogen grund, har jeg ikke syntes så meget om. Men nu fik jeg (vi) endelig taget mig sammen, og aftalt en tur med kammeraterne, om at tage over til copenhagen air experience, for at flyve en tur hver især i deres vindtunnel. Så kunne vi jo i samme omgang ta' elbilen derover.

I første omgang havde jeg håbet jeg kunne teste om jeg kunne nå hjemmefra og til Nyborg i første stræk, og derefter til Hedehusene i næste, og derefter til Nyborg igen og så hjem. Men nu skulle jeg så istedet hente den ene kammerat i Horsens og den anden i Odense, og derfor var det nemmere bare at ta' turen som den kom istedet, vi skulle jo også finde på andre ting at tage os til i løbet af dagen. Så det eneste jeg på forhånd havde arrangeret var at bestille tid til flyveturene til kl. 19. For så at kunne vente med at køre over Storebælt til kl. 16, og derfor få broen til ca. halv pris.

Da jeg så stod op om morgenen på dagen, fandt jeg ud af at jeg slet ikke havde fået sat den til opladning om natten inden, så det gjorde lige at turen kom til at koste mig en tyver ekstra og at vi nok ikke engang kunne køre til Odense over Horsens, på det der var tilbage på batterierne. Så planerne var allerede ændret fra starten af, og vi måtte derfor holde ind i Fredericia for at lade en lille smule i første omgang, inden vi kunne køre til Odense for opsamling og yderligere opladning af elbilen.

Nå men vi kom til Odense, fik hentet den sidste kammerat, og kørt ud til bilka for at oplade bilen. Imens gik vi i ikea, og tog os en gratis kop kaffe, alt imens vi aftalte hvad vi videre skulle, vi kørte derefter over og tog lidt at spise i rosegaardscenteret. Hvor vi derefter tog ud for at se Odense bunkermuseum, der var nemlig gratis rundvisning kl. 14 så vi kunne få lidt mere ud af den 50'er det koster at komme ind.

Derefter kørte vi til Nyborg hvor vi ventede det sidste kvarter inden klokken blev 16, hvor vi så kørte over på Korsør siden af broen for at gøre et lille holdt, da det efter sigende skulle være et kig værd at gå under broen en tur.


Samtidig med kunne jeg også lige få et kig på hvor ladestanderen stod i Korsør, man kører nemlig lige forbi, når man kører ned mod stranden under broen.

Efterfølgende kørte vi imod Ringsted for at oplade bilen lidt igen, for hvis vi skulle køre hele vejen til Hedehusene ville det nok bruge batteriet lige til grænsen, og så kunne vi jo også tage og spise lidt aftensmad alt imens vi venter på elbilen i Ringsted. Men sådan skulle det ikke gå, for da vi nåede Ringsted stod der allerede en elbil der var igang med at oplade, og der var også nogle i kø til opladning.


Så jeg tog en beslutning om at køre direkte til Hedehusene for at lade der i stedet, så vi tog bare et lille smut i drive-in på Mc-Donalds først. og med en startende rækkeviddeangst i maven begav vi os afsted mod vores næste ladepunkt. Men vi nåede da selvfølgelig frem i god behold, men kun med omkring 10 km i overskud. Så rækkeviddeangsten havde igen ikke noget på sig. I Hedehusene fik vi så ladet, alt imens jeg fik spist mine nu halvlunkne burgere, for de andre havde jo spist imens jeg kørte, men det passede også med at vi stoppede opladningen på 75% som var 10 min. før vi skulle være ved copenhagen air experience. Men som jeg selvfølgelig vidste på forhånd lå det kun 5 km. længere ude af vejen, så det var ingen problem.

Vi fik så fløjet rundt for alle pengene, helt klart et besøg værd, og hvis vi boede lidt tættere på ville jeg nok godt kunne købe mig fattig i denne oplevelse. Men vi tog så - et par tusind kroner fattigere - igen turen tilbage mod jylland.

Den sidste opladning på sjælland endte så i Slagelse, det lå ved bilka som også stadig havde åbent så kunne vi jo lige tanke os op med væsker efter den "hårde" tur i vindtunnelen. Og med en 95% opladning begav vi os det næstsidste stræk mod Odense hvor vi igen kunne aflevere den ene. Alt imens mørket var faldt på, tog vi os bare en snak i bilen, mens den sidste opladning blev foretaget på standeren ved Føtex i Odense.


Kl. 1 ramte vi så Hedensted - med 500 km på triptælleren - og bilen fik sig endelig sit velfortjente hvil, her blev den så sat til sin helt egen "langsomme" oplader, som den kunne få lov til at stå og sutte på indtil næste morgen, hvor den så igen var klar til nye oplevelser.

Men hvad kostede det så, og hvor mange kWh blev der brugt på denne tur, jeg har herunder gemt to skemaer over turen.

Det første her er fra Carwings.


Ifølge Carwings brugte jeg 63,1 kWh på at køre denne dag. og på triptælleren lød de totale kilometer denne dag på 505 km, det giver 0,125 kWh pr. km.

Samtidig har jeg også et skema over mine opladninger denne dag fra Clever


Her ses det at jeg under hele turen brugte 59,13 kWh på opladning, som i alt kostede 325,22 kr. at købe på deres ladenetværk. Derudover kostede turen også de kWh som var forbrug under turen hjem fra Odense, som Carwings beregnede til 10,8 kWh, men som under opladning måske er lidt mere, så lad os sige 30 kr. det gav en tur på 505 km. til 355,22 kr. det var en tur på i alt 70,3 øre pr. km.

Inklusiv den billige storebæltsbro kostede turen til sjælland og tilbage 621,22 kr. i alt.








Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

6 kommentarer:

  1. Flot kørt Kasper. 0,125 kWh/km eller 12,5 kWh/100 km, som en Fluence-ejer regner ud fra, er flot. I det gode vejr er jeg stadig over 14 kWh/100 km. Den slags kørsel må vi have noget mere af.
    Ud fra dine opgørelser, har du et energitab på ca. 10 % ved opladning. Det er da også i orden.
    Det eneste, som jeg synes er dyrt, er prisen kr. 5,50 per kWh for lynopladning
    En benzinbil, der kører 15 km/l koster 83 øre/km.
    En dieselbil, der kører 20 km/l koster 54 øre/km.
    Så er 70,3 øre/km lige i overkanten for en meget energieffektiv elbil.
    Hvis det var kørt i en Tesla Model S, der var ladet hjemmefra, så ville el-prisen for turen være til den halve pris.
    Det kan gå så længe opladning ude kun er et lille supplement. Men det svarer til at jeg kan bestille en OK benzin-tank til at have stående hjemme til 12 kr. literen, men jeg skal betale mindst 24 kr/literen, når jeg tanker ude.

    Pendlere, der lader i begge ender og lejlighedsbeboere er oplagte elbil-ejere, men prissystemet på offentlig ladning hindrer det.

    Forsat god tur i den fine Nissan Leaf :-)

    Jan

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan

      Så længe jeg ikke kører sådanne ture så ofte så har jeg ikke det store problem med det. Men som du nok har læst i mit tidligere indlæg (Go eller Go More), så er vi helt enige om at Clever har en "sjov" prispolitik.

      Mange Grønne Hilsner

      Kasper Beck

      Slet
  2. Har du udregnet en gennemsnitsfart ?, kørte I meget motorvejskørsel ? og hvad var topfarten ?

    Spændende læsning med jeres ture :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eli

      Jeg har desværre ikke udregnet en gennemsnitsfart, men vi kørte blandet motorvej og landevej, da jeg valgte den korteste rute, for at nå frem billigst muligt, men farten på motorvejen nåede dog heller ikke over 100 km/t. Lastbilerne er nemlig stadig gode til at få kW forbruget ned ;-)

      Mange Grønne Hilsner

      Kasper Beck

      Slet
  3. Du er en sand mester i at køre billigt/langt (trucksurfing eller ej) Kasper.
    Meget spændende læsning fra den virkelige verden.
    Lad os få mere af det.
    :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja når rækkeviddeangsten rammer en, så kører man pænt :-).
      Det blev faktisk ikke til helt vildt meget trucksurfing, for der var faktisk en del landevej involveret, det motorvej vi kørte var.

      Fredericia-Odense
      Nyborg-Ringsted
      Ringsted-Odense
      Odense-Hedensted

      Alt anden kørsel var på landevej og i by.

      Så jeg tror den gode kørsel skyldes det rigtigt gode vejr, med næsten ingen vind denne dag. Men det kan også være det bare er min jydske beskedenhed der snakker.

      Mange Grønne Hilsner

      Kasper Beck

      Slet