lørdag den 15. juni 2013

Den femte måned med elbil

Denne her gang var jeg vist lidt sent ude med at fortælle om vores femte måned med elbil, men der har været rigtigt meget andet at se til på det sidste. Så det blev nu her midt på måneden i stedet. Bilen runder snart sine 10.000 km, så den har ikke stået helt stille.

Men det der har lagt mest på tale på det sidste har desværre været Better Place og deres konkurs, der er stadig ikke kommet en afklaring på hvordan det skal ende, men der er nok stor sandsynlighed for at batteriskiftestationerne bare kommer til at stå hen. Men det betyder ikke at jeg føler glæde over at jeg havde valgt LEAF i stedet for Fluence, for jeg ville gerne have haft at Better Place havde lykkedes. Så vi havde kunnet se flere modeller i fremtiden med batteriskifte.

Ellers har vi også været på langtur siden sidst, vi har været en tur i Skive, vi vil jo gerne ud og opleve landet lidt, selvom det er en elbil vi har. Jeg personligt er også glad for at køre rundt for at se hvor de forskellige ladestandere er placeret, så vi kørte lige turen ind omkring Herning og Holstebro og dernæst Skive, og så over Viborg på vej hjem.


Her standeren i Herning

Standeren i Herning tog lidt tid at finde, da Clever kun har sat Føtex adresse ind, og den ligger inde på gågaden, så vi kom ind på den forkerte side, og måtte derfor køre hele vejen uden om gågaden. Så det vil være rart hvis de får det rettet til parkeringshusets adresse.


Her standeren i Holstebro

I Holstebro er der masser at kigge på når man holder stop for at lade, der er både burgerbarer og møbelhuse, og selvfølgelig Bilka som den ligger ved, hvis det nu bare er en kold vand man har brug for.

Vi fik da også lige fristet os selv med en ny sovesofa her i Holstebro, men syntes leveringen var for dyr, men vi kunne få den leveret til deres møbelhus i Vejle, og så hente den der, men det betød jo at vi skulle ud og låne bil og trailer, da det jo var noget elbilen ikke kunne klare. Men her blev jeg alligevel overrasket, en af undskyldningerne for ikke at købe elbil er at den ikke kan få krog på, men f.eks. mine forældre kunne vi ikke låne bil af til formålet, for de har ikke krog på, og det er endda på en helt ny bil, og min søster har heller ikke krog på bilen. Så selvom man vælger elbilen fra er det jo heller ikke på grund af krogen.

Men min kones søster og mand har campingvogn, så en af deres biler har krog, så de var selvfølgelig så rare at at hjælpe med at fragte sovesofaen for os. Så selvom vi måtte låne bil og trailer for at fragte vores varer, så følte jeg ikke en skam over at skulle spørge om hjælp, for der er faktisk mange andre med "almindelige" biler der skal ud og gøre det samme. I sidste ende kan jeg jo også bare betale fragten næste gang.


og her i Skive

Parkeringen ved standeren i Skive, ligger i gå afstand til Skive midtby, så der er også mulighed for at fordrive tiden, på fornuftig vis.

På turen kørte vi overraskende nok forbi flere typer elbiler, der var både en Fluence, en Think og en iOn, der var ude og blive luftet, så det var rart at se der var lidt elbilaktivitet på vejene den dag. Men hvis vi lige skal have lidt negativt med, så under kørslen frem mod Holstebro, så viste GPS'en i LEAF'en forkert, den ville have os ned på en vej fra en bro uden tilkørsel, så det blev da til en ekstra tur på et par kilometer, egentlig ret irriterende.

Ellers havde vi en god tur.

Ja som en lille opdatering på "for godt til at være sandt" programmet så har vi haft kontaktet Kattegat centret fordi vi har lyst til at tage en tur forbi, nu når DR siger man ikke kan, og de var da mere end behjælpelige med at stille strøm til rådighed hvis vi vil forbi, jeg skulle bare lige smide dem en mail når jeg skal forbi, så de kunne stille an. Så er der ihvertfald ingen undskyldning for ikke at kunne komme frem og tilbage selv i blæst eller koldt vejr. Men det er vel også sådan at vi normaltvis planlægger hvis vi skal meget uden for hurtig-ladenetværket, så finder man bare ud af om man kan låne sig til noget strøm der hvor man har sine gøremål.

Det er nok også derfor jeg syntes det er lidt vigtigt her i starten stadig at have et "mormor ladekabel" inden netværket er fuldt udbygget.






Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

3 kommentarer:

  1. Hej Kasper
    Ved du om der findes en hjemmeside hvor man kan finde de offentlige ladestandere i hele landet - altså kommunernes gratis ladestandere.
    Pt. planlægger vi en tur til Søndervig og der er der jo ca. 50 km til nærmeste hurtiglader i Herning, som jo også er fint nok. men det kunne være rart hvis man kunne se hvor henad de forskellige ladere står.
    Til efteråret skal vi en tur til Grenå, dette bliver med et ophold i Ebeltoft og en afstikker til Grenå - så med din oplysning vil vi også sende en mail til Kattegat centeret for lidt strøm ;-)
    Måske skulle vi også prøve at forhøre os hos Djurs Sommerland hvor vi skal hen på lørdag.
    Leaf Hilsen fra
    Lone Bank

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone

      Med hensyn til kommunernes ladestandere så er jeg ikke bekendt med nogle kommuner der selv har sat ladestandere op, udover det har været gennem Clever eller (tidligere) Better Place, eller gennem det førende energiselskab i den tilhørende kommune.

      Det vil sige at jeg ikke er bekendt med nogle offentlige ladestandere omkring søndervig Men jeg vil anbefale at kigge på siden ladestik.dk der er det største delen private der stiller enten husholdningsstik, cee stik eller ladestandere til rådighed for folk som os der gerne vil rundt. og hvis man ønsker at bruge muligheden så kan man kontakte personen på forhånd og aftale om det koster noget.

      F.eks. lidt syd for Ringkøbing bor der en der hedder Anton Bech ham kan man så kontakte hvis man ønsker at låne en af hans Cee stik, oplysningerne på ham kan du få hvis du logger dig på hjemmesiden.

      Med hensyn til Grenå, så hvis i ikke tænker at besøge Kattegatcentret men kun vil have strøm af dem, så ved man jo ikke om de er så hjælpsomme, men lige rundt om hjørnet fra Kattegat centret ligger lystbådhavnen, dem havde jeg også i tankerne at kontakte hvis jeg skulle hapse lidt strøm, det har da nok et enkelt blå Cee stik et sted man kan låne for en lille mønt.

      Og jo Djurs sommerland ville jeg nok også kontakte hvis jeg var jer, for de ligger jo godt ude på landet, og jeg ved da at på parkeringspladsen derude, der er der vist et skur til udlejning af trækvogne, mon ikke de har mulighed for at låne lidt strøm ud derfra ;-)

      Skriv mig evt. en mail på elbilisten@gmail.com så skal jeg nok være behjælpelig med at udspecificere hvad i må bruge af forlængerledninger og hvilke i ikke må bruge hvis du ønsker det. :-)

      Så kan det være jeg laver et indlæg om det senere. Det er jo lidt mere LEAF specifikt hvad vi kan bruge.

      Håber dette gav lidt svar.


      Mange Grønne Hilsner

      Kasper Beck

      Slet
    2. Lige en ekstra ting

      http://elbilisten.blogspot.dk/2012/10/gratis-ladestandere-i-vejle-og-omegn.html

      det her er et af mine gamle indlæg omkring gratis ladestandere i Vejle og omegn, det er mest standere til blå CEE, men de er stillet til rådighed af Energiselskaberne og kommunerne.


      Mange Grønne Hilsner

      Kasper Beck

      Slet