tirsdag den 18. november 2014

Har elbilen kun en tophastighed på 90 km/t?

Jeg blev lige inspireret af et spørgsmål jeg fik på facebook, hvorvidt jeg havde nogle erfaringer eller gode råd omkring hvor tæt man skal køre på lastbiler på motorvejen for at det har nogen effekt. Dette syntes jeg var lidt interessant at skrive lidt bredere om, uden at det kun blev et svar på facebook.


Hvorfor så dette spørgsmål som overskrift?

Jo, for der høres nok oftere om/ eller ses nok oftere og oftere elbiler der cruiser bag lastbiler på motorvejen, fremfor de konventionelle personbiler.

Foto: Elbilisten


Er det fordi vi ikke kan køre hurtigere end 90 km/t?

Nej, elbilerne kan sagtens køre stærkere, de fleste nyere elbiler har fået begrænset deres tophastigheder til mellem 130 og 150 km/t hvilket jo er passende til de danske motorveje. Hvis der ønskes højere tophastigheder fås det også hos elbilerne. Efter Model S - P85D kom på listen, så kan Model S nu købes med en tophastighed på helt op til 250 km/t.


Men hvorfor kører vi så kun 90 km/t?

For at tale for mig selv så er det for at spare på den energi jeg kører rundt med, istedet for at gøre som de konventionelle personbiler, der bare brænder størstedelen af energien af på højere hastigheder, og spildvarme til fuglene. Det med de 90 km/t kommer bare lidt naturligt, det er nemlig mindre provokerende at ligge sig bagved en lastbil og holde samme hastighed som den. End selv at vælge sin hastighed på 90-100 km/t et sted hvor fartbegrænsningen er på 110-130 km/t, man behøver jo ikke køre som en søndagsbilist.

Dansk elbil komité har tidligere regnet lidt på hvilken energi man bruger ved forskellige hastigheder, og dette er der kommet de første 2 kolonner ud af, de to efterfølgende kolonner fortæller lidt om tidsforbruget og energiforbruget for min kørsel pr. tur til Kolding, og det er vel at bemærke hvis det er med helt fast hastighed på en helt lige strækning uden bakker, og ved en temperatur på 20 grader.

Data: Dansk elbilkomité

Som man kan se så 7,5 minut ekstra at køre 90 frem for 120, samtidig sparer man næsten 3 kWh hvilket svarer til 6,5 kr. pr. tur. Det syntes jeg helt klart er værd at tage med, da der i forvejen nok heller ikke er mulighed for at køre med fast fart på 110-130 km/t, da der ofte i morgen og eftermiddags mylderet ret ofte skabes harmonikaeffekt i trafikken.

Men udover besparelserne ved den lavere hastighed, som også vises ved en længere rækkevidde, så må der vel også være en besparelse i en lavere vindmodstand i at gemme sig bagved lastbilerne. Som i kan se så er vi tilbage ved spørgsmålet fra facebook.

Mythbusters, har dog set lidt nærmere på hvordan benzinøkonomien ser ud ved kørsel bagved lastbiler. Jeg ved godt at Mythbusters nok ikke lige giver de store fyldestgørende analyser, men de giver dog et rigtigt godt indblik i noget der burde testes på et endnu større plan.

De kom frem til at hvis man lagde sig bare 3 meter bag lastbilen så ville man kunne øge sine km/l med 39%, det er jo en voldsom forbedring af benzinøkonomien man kan se frem til, hvis størstedelen af kørslen kunne køres sådan. Men det kan man jo ikke, det giver bare ulykker, da man jo ikke har en reel og sikker reaktionstid hvis der køres så tæt.

Men de testede også mange andre afstande fra lastbilen, alle disse er testet med en gennemsnitsfart på 88,5 km/t, og det kom der dette skema ud af, jeg har omregnet tallene til meter, og km/l.

Data: Mythbusters - Discovery
Her kan man se at allerede fra 30 meters afstand giver det en forbedret benzinøkonomi, på 11%, og dette forbedres helt frem til en afstand på 3 meter, med en forbedret økonomi på 39,1%. Herefter bliver økonomien forværret, hvorved at en afstand på 0,5 m kun giver en forbedret økonomi på 28,1%. Jeg ved godt det ikke direkte kan overføres til samme forbedringer for elbiler, men det vil helt sikkert vise en forbedring ved 30 meters afstand ligeledes, men hvor meget aner jeg ikke.

Hvis jeg alligevel antager at observationerne kan overføres direkte så får jeg disse tal for kørslen i elbil bag lastbil ved 90 km/t.


Man vil derfor ved at ligge sig bagved en lastbil med 30 meters afstand kunne køre til omkring 0,133 kWh/km. hvilket er meget pænt.


Skulle afsnittet fra Mythbusters have interesse så er det lige her, dog ikke i særligt god kvalitet.


Mythbusters - Discovery

Som en afslutning vil jeg lige citere rådet for sikker trafik, "En tommelfingerregel er, at der skal være mindst to sekunders kørsel mellem dig og bilen foran". Ved 90 km/t svarer 2 sekunder til 50 meter, så må man lige selv vurdere hvilken afstand der er forsvarlig.






Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

2 kommentarer:

  1. Hej Kasper
    E-Golf bestilt og nu kan det kun gå for langsomt med at få bilen ;o)
    Tidligere skrev du om leje eller køb af ladeboks, vi kører 30000 km. og alt vi får i rabat går til Clever´s abonnement.
    Alle udgifter er det halve af en alm. golf til samme pris så hvis vi har bilen i 10 år bliver det jo til noget.
    Du må da lige teste den med 30 m fra lastbil ;o)
    Carsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carsten

      Det lyder jo super godt, velkommen i "klubben" :-P, det er nu en lækker bil, og som jeg sagde til forhandleren da jeg var ude at prøvekøre den, "det er nu noget helt andet end e-up!"

      Ja, jeg skrev tidligere omkring køb eller leje af ladeboks, og der er alligevel sket en del siden, mon ikke også priserne har ændret sig lidt. Hmm måske jeg skal få tjekket op på hvordan det ser ud i dag? :-/

      Det med testen af kørsel bag lastbil, det tror jeg ikke jeg kan kreere et reelt resultat på, så derfor holdt jeg mig til resultaterne fra mythbusters, jeg tror det er svært at holde en helt fast og nøjagtig afstand, :-)

      Håber du bliver glad for bilen

      Mange Grønne Hilsner

      Kasper Beck

      Slet