fredag den 19. september 2014

Energiøkonomi for Nissan LEAF's i Danmark

Jeg har før været inde på emnet under mit indlæg Hvor langt kan Nissan LEAF køre på en opladning? Men nu har jeg gennem det seneste halve år, trukket oplysninger fra Carwings, omkring kørslen fra andre LEAF ejere i Danmark. Det skal dog siges det er kun muligt at se data på dem der selv har tilmeldt sig world rankings, og ikke på alle de næsten 600 LEAF's der nu er indregistreret i Danmark. Derfor vil jeg da opfordre alle LEAF ejere til at tilmelde sig world rankings, efter man har registreret sig på carwings, for jo flere vi er jo mere nøjagtige data, kan man regne sig frem til. Det er ikke muligt at se nogle personlige oplysninger på andre brugere (udover brugernavn), så på den måde
giver man sine data videre anonymt.

Men indtil videre ser de data jeg har trukket ud, således ud:


Selvom disse data gerne skulle være forklarende nok, vil jeg lige udspecificere dem en anelse.

Jeg har lavet tre datasæt på samme skema, det vil sige det er muligt at se:

1. hvor mange kWh der forbruges per kilometer
2. hvor mange kilometer det absolut maksimalt er muligt at presse ud af 24 kWh batterier (dette er fra fuldt ud opladet batteri til et som er løbet HELT tørt)
3. hvad det koster at køre 100 kilometer (med en pris på 2,20 kr. per kWh)


I selve skemaet er der tre linier, som definerer alle danske observationer på Carwings, world ratings, med et månedligt kilometertal over 100 km. (Lige nu er dette antal under 20 stk.) De registrede LEAF der kører under 100 km om måneden antager jeg at de ikke på nogen måde kører tilnærmelsesvis som gennemsnittet, og er derfor ikke medtaget.

1. Den røde linie
  - Er den øvre grænse, den er aflæst som dem eller den der har brugt mest energi den enkelte måned.
2. Den grønne linie
  - Er den nedre grænse, og et udtryk for dem eller den der har brugt mindst energi den enkelte måned.
3. Den gule linie
  - Følger det beregnede gennemsnitlige forbrug.


Skemaet kan derved aflæses på denne måde:

Tallene for november 2013 viser at der er blevet kørt mellem 0,18 og 0,24 kWh/km hvilket giver en rækkevidde på 100 - 133 km på en fuld opladning. Samtidig har det kostet mellem 39,60 kr. og 52,80 kr. at køre 100 km.

Gennemsnittet denne måned var dog beregnet til at være 0,20 kWh/km hvilket svarer til 120 km i rækkevidde og 44 kr pr 100 km.


Jeg vil fortsat følge disse data, og ligge nogle opdaterede skema op løbende, men jeg vil lige nævne det igen, jo flere LEAF-ejere vi er på world rankings, jo mere nøjagtige data vil jeg kunne lægge ud.






Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

2 kommentarer:

  1. Du skriver i dit gamle indlæg om emnet at det er usundt for batteriet at blive ladet over 80 %. Er det stadig noget man mener. Jeg har ikke hørt det fra andre? Jeg synes at det er svært at finde klare oplysning om hvordan battariet faktisk arbejder. Når opladningen når omkring 100% fortsættes der med at blive brugt strøm til en slags udligning af cellerne?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det er svært at finde noget helt konkret over dette, men som man kan se på de batteritest skemaer, som man får ved serviceeftersynet, så står der at det ikke er godt for batteriet at blive toppet op hvis batteriniveauet allerede er højt. Men det betyder ikke at man ikke må lade det over 80%, men det er jo også hvis du har brug for mere til de længere ture, og derfor lader næste gang fra måske 30% og opefter.

      På den Sony VAIO jeg har har man mulighed for at la' batteriet kun være 50% opladt hele tiden, hvis man ofte har den i stikkontakt, det er en "feature" der siges at skulle forlænge batteriets levetid markant, altså som sagt (hvis man ofte bare lige har den fra 230V i kortere tid.

      Tesla giver også mulighed for helt selv at definere hvor meget du ønsker batterierne skal lade op til (i stedet for 100%) også for at forlænge levetiden, så når producenterne arbejder sådan må der jo være noget om snakken. ?!

      Mange Grønne Hilsner

      Kasper Beck

      Slet