lørdag den 17. august 2013

Silkeborg er uden for Clevers ladenetværk

I denne uge har vi været i Silkeborg, det er et af de steder i Danmark der stadig ikke har nogen hurtig-lader, og egentlig heller ikke nogle langsom-ladere, lige udover den ude ved Golfklubben lidt uden for byen, men syntes ikke vi vil gå 6,5 km for at komme til byen derfra.

Hvis man så skulle nøjes med at køre til den nærmeste hurtig-lader, så ligger de også med en cirka afstand af 50 km fra Silkeborg dvs. Herning, Viborg, Aarhus og Horsens. Med den afstand fra nærmeste hurtig-lader, betyder det at man ikke kan tillade sig at køre rundt og se flere forskellige steder i Silkeborg, uden at man kun lige knapt kan nå tilbage til hurtig-laderen igen.

Så dette er jo stadig en opfordring til Clever, eller en ny udbyder om at få sat hurtigladere op lidt flere steder i landet.

Men det har ikke holdt os fra at køre turen, vi ville jo gerne ud og besøge AQUA i Silkeborg, og som mange gange tidligere, så tog vi kontakt til dem på forhånd for at høre om vi kunne fylde lidt ekstra på elbilen alt imens vi besøgte deres park. De skrev så tilbage at det kunne vi da helt sikkert vi skulle bare holde henne ved hotellet, så har de en parkeringsplads de normaltvis reserverer til elbiler på forespørgsler. Vi skulle bare være opmærksom på at de tager 3 kr. pr. kWh. Jeg skrev så tilbage at det var en fair pris (i hvertfald set i forhold til Clevers prissætning), og aftalte derved så hvornår vi ville komme forbi.

Dagen kom, og vi landede så ved AQUA, og kunne se der stod et fint A-skilt med teksten reserveret til elbil, på "vores" plads, så det var da nemt og ligetil, vi fik parkeret og konstateret at vi da stadig havde nok strøm tilbage til stadig at kunne nå hjem, men det er nu også rart at man kan toppe bilen lidt op, hvis nu det skulle blive stormvejr på vej hjem igen. Så jeg gik ind i receptionen, hvor jeg fik at vide at vi skulle bare komme ind og afregne efter endt opladning.


Stikket som man kunne lade var var et helt almindeligt CEE udtag med 230V stikkontakt på, og Vejlsøhus havde så lagt et forlængerkabel ud med et blå CEE stik i enden, så der var rig mulighed for opladningsmuligheder.

Det røde CEE-udtag var på 16 Ampere, så det er også rimelig standard, og de har så en separat måler i kælderen til dette stik. Så de kunne holde øje med forbruget.

Vi gik så de 200 meter over til indgang til AQUA, hvor den lille rigtigt fik studeret de forskellige fisk og dyr, som parken bød på.


Og nu når hun virkede så interesseret i dyrene, købte vi da også lige en tøjdyrs-odder (som hun selv valgte) til hende,i kiosken inden vi smuttede hjem. Så inden vi var nået tilbage til bilen, havde vi forbrugt 3 timer derinde, og bilen var igen toppet godt op. Så en dejlig tur hjemad igen, med en sovende datter på bagsædet, og uden rækkevidde angst i maven.






Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

8 kommentarer:

  1. Ja den manglende infrastruktur er et problem. Med ZOE er det også en udfordring at den ikke umiddelbart kan lade ved cee stik. Der findes en løsning ved Dansk Elbil Support, men det er jo en ekstraomkostning. 3 kr / kw er da meget rimeligt, men de skal så heller ikke opbygge og supporte en infrastruktur som Clever. Jeg håber at Better Place' s infrastruktur kommer op at køre igen. Clever's monopol er for dyrt når man er afhængig af den!

    SvarSlet
  2. Hej Carsten

    Jeg er helt enig. Men jeg glæder mig også til at se hvor Clever har tiltænkt at sætte deres Mennekes standere op i Jylland, det giver jo selvfølgelig lidt bedre muligheder for ZOE ejerne, selvom det ser ud til det kun er 22kW ladere de vil sætte op.

    Mange Grønne Hilsner

    Kasper Beck

    SvarSlet
  3. Jeg bor 8 km syd for Silkeborg og fik en 11 kw lader til en Zoe opsat i sidste uge, hvis nogle skulle mangle lidt strøm så gik evt forbi, hvis du kan bruge en sådan lader (tlf50408674). Man kunne måske lave en forening hvor medlemmer stiller deres ladere til rådighed for hinanden ?

    Strømhilsner fra
    Peter

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Peter

      Jeg har jo desværre ikke mulighed for at lade med mere end 3,7 kW som der nemlig er størrelsen på den interne lader i min elbil (altså ca. 230V 16 Ampere), så hvis det var mig der kom forbi ville jeg ligeså gerne låne en almindelig stikkontakt. Men det kan være der er andre derude der kunne bruge dit tilbud

      Du kunne eventuelt som nogle andre registrere dig på plugsurfing.org det er et slags Elbilist til elbilist netværk, men der er alle mulige forskellige slags stik at forholde sig til, så man skal da lige holde tungen lige i munden. Hvis man vil køre ud i landet på denne måde. Men der er god hjælp at hente hvis man har mormorkabel til sin bil.

      Mange Grønne Hilsner

      Kasper Beck

      Slet
  4. Kasper du kan godt lade ved Clever's nye standere, så tager LEAF'en bare imod 3,7 kw ligesom Twizi. Du skal bare have et Mennekes kabel, men det koster selvfølgelig også!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan være jeg udtrykte mig forkert, men som du selv skriver har jeg ikke mulighed for at lade med mere end de 3,7 kW, og jeg ser derfor ingen grund til at købe et Mennekes kabel på nuværende tidspunkt, så ville jeg dog hellere lade med mit "almindelige" mormorkabel, på 10 Ampere.

      Mange Grønne Hilsner

      Kasper Beck

      Slet
    2. Men som jeg vist har kommenteret et andet sted, så havde jeg i overvejelserne at købe et Mennekes-kabel, på det tidspunkt hvor der var et bredt netværk af Mennekes ladere fra Better Place. Men det nåede jeg dog ikke. :-(

      Så jeg vil da overveje et sådant køb, hvis dette netværk kommer op at køre igen. :-)

      Mange Grønne Hilsner

      Kasper Beck

      Slet
    3. Jeg håber også at Better Place netværket kommer op at køre igen til gavn for alle elbilister. Det vil være helt absurdt at lukke netværket permanent!

      Slet