tirsdag den 14. maj 2013

Elbildagen på Samsø

Så fik vi slået turen forbi Samsø. Vi var blevet inviteret af energiakademiet til at komme med et indlæg til hvordan det er at være elbilister som privatpersoner. Der var på forhånd lagt op til en spændende dag med masser af forskellige el-køretøjer, og et bredt udvalg af foredragsholdere. Jeg syntes det var et passende program som de fleste besøgende ville kunne få noget ud af.

Dagen var arrangeret af Transportgruppen under Fossilfri Ø, og Energiakademiet som desuden lagde grund til arrangementet.


Der var mulighed for at prøvekøre forskellige elbiler såsom Nissan LEAF, Renault Fluence, Renault Kangoo Z.E. Citroen C-zero, Peugeot iOn. Men desværre IKKE Renault ZOE, som det ellers var planlagt - efter sigende fordi at den ikke er i handlen endnu, så de ville ikke vise den frem på udstillingen alligevel.

Selvom Clever ikke var tilstede på pladsen, kunne Better Place istedet vise deres ladestandere, og der var både elbiler af forskellige typer, og en god dialog mellem udstillerne og gæsterne. Så man kunne godt mærke at dagen var arrangeret for elbilernes skyld og ikke for at promovere et enkelt mærke.


Søren Hermansen fortalte under sin åbningstale om at Samsø arbejder frem mod, at i 2020 skal 50% af transporten være med elbiler, og 100% af kommunens biler være elbiler, og gerne før. Ligeledes skal færgedriften fortrinsvis være på gas, som øen gerne selv skulle kunne levere.

Jeg tog især en enkelt kommentar til mig, det var en fra transportgruppen der skulle tale om cykler, og om det gode ved at cykle på øen og i et ø samfund - han nævnte at hvis man virkelig gerne vil sørge for at folk cykler mere, hvorfor er det så lige at man ikke tænker mere på dem i hverdagen? Hvorfor er det f.eks. at man lader dem vente i regn og blæst på at bilerne kører om borde på færgen først? Og når man så skal af, skal de vente i benzin-osen på at bilerne kører først af færgen. Det syntes jeg godt man kunne tage til eftertanke...

Men jeg var som sagt også en af foredragsholderne. Jeg havde ellers prøvet at forberede mig på hvad jeg skulle sige, men det tog en hel anden retning da der faktisk var ret mange spørgsmål allerede fra starten af - og de var stort set ret teknisk mindede de fleste af dem, bl.a. om hvor lang rækkevidden er om vinteren og hvad bilen koster at køre pr. kilometer. Men jeg prøvede at svare efter bedste evne, og fik da nævnt at de var velkomne til en lidt mere uddybende snak ude ved vores bil senere.

Jeg må sige, vi fik os nogle gode snakke ved vores bil, hvilket var rart. Det virkede som om at Samsingerne havde en forudgående positivt holdning omkring arrangementet, så man kunne mærke stor forskel på de spørgsmål vi normalt får, i forhold til dem vi fik stillet her. De var meget interesserede i at høre om mulighederne fremfor begrænsningerne omkring elbilerne. Det gav ligesom også os noget igen, fordi vi virkelig kunne mærke, at spørgsmålene blev stillet af nogle der selv overvejede at købe elbil.

Hjalte og Nina var også forbi med deres elektriske Nissan Quasqai, den første elbil der har kørt jorden rundt. Bilen er udstyret med 34 kWh batterier, og har en rækkevidde på omkring 200 km. De var efter turen på de omkring 30.000 km, så glade for bilen, at de nu bruger den som privatbil.


Det var også meningen man skulle kunne køre i el-bus rundt på øen denne dag - men måske havde jeg sat forventningerne eller forhåbningerne lidt for højt, da jeg tidligere havde set denne artikel, for den bus der var stillet til rådighed var en ombygget Fiat Scudo, som jo er noget mindre end den i artiklen. Men mon ikke de får sat større busser ind i fremtiden.

Bussen blev en del af dagen ført af Kenan Charlie Ersahin, øens kørelærer. Han var meget glad for arrangementet på øen, og fortalte desuden at han gerne ville købe en elbil som køreskole bil. Men grundet at elbiler kun findes med automatgear er det ikke muligt. Han håber derfor at kunne få dispensation. Jeg forstår også godt at han ønsker en elbil som kørelærerbil, for hvis Samsø har ambitioner om at minimum 50% af øens biler skal bestå af elbiler inden 7 år, så vil det da være en oplagt mulighed at lade kommende køreskole-elever øve i elbil.

TV2 øsjylland kom også forbi arrangementet, se evt deres indslag her:


Hvis i ikke kan se indslaget følg dette link - http://www.tv2oj.dk

For at opsummere, så var det en dejlig og lærerig dag, både for os og forhåbentlig også for samsingerne.





www.facebook.com/elbilisten

Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

2 kommentarer:

  1. Tak for din deltagelse og spændende oplæg til Elbildagen på Samsø. Vi håber at du og andre vil følge udviklingen på Samsø og komme igen snart.

    SvarSlet
  2. Og tak fordi vi måtte være med, det var rart at kunne være en del af jeres vej mod en fossilfri Ø.

    Vi vil også meget gerne være med næste år, så kan det være det er muligt at arrangere et oplæg med billeder til, så det bliver lidt mere struktureret end denne gang. Og vi skal nok have dannet os en masse nye oplevelser med vores elbil, som der er værd at fortælle om.


    Mange Grønne Hilsner

    Kasper Beck

    SvarSlet