lørdag den 26. januar 2013

Turen Hjem / Første Ladning

Den første tur hjem foregik selvfølgelig den 2. januar 2013, men som i mit indlæg fra igår så vil jeg gerne skrive lidt om mine oplevelser i forhold til oplevelserne med Citroen C-Zero'en, som jeg jo også havde min første tur i, i oktober, dengang havde jeg mange af de samme tanker på hjemturen som jeg nu også havde med LEAF'en, jeg havde stadig tanken, bare der nu er nogen der ser mig, men der var selvfølgelig ikke rigtigt nogen der kiggede, LEAF'en ligner jo en almindelig bil, og hvordan eller hvorfor skal folk lægge mærke til noget der støjer mindre end de andre der kører forbi?

Noget andet jeg dog har tænkt meget over er, at i kabinen er LEAF'en noget mere støjsvag end C-Zero'en det er nok både på grund af at vinduesviskerne er gemt bag kølerhjelmen, og at dækkene der skulle være special elbil-dæk, heller ikke sender så meget støj videre. Det giver derved en meget større køreglæde og kvalitets-følelse end tidligere.

Men i modsætning til nogle af vores første ture i C-Zero'en så har vi ikke set andre el-biler på vejene indtil videre, det er selvfølgelig godt nok for os, så er der større sandsynlighed for at der er plads ved ladestanderne nå vi skal lade gratis i vores nær-område, men håber dog der i nærmeste fremtid vil være flere der vælger el-bil så vi kan gå en grønnere tid i møde.

Den første dag, skulle elbilen selvfølgelig også sættes til ladning, det blev med det medfølgende EVSE kabel, som er udstyret med et almindelig trebenet husholdningstik i den ene ende og et J1772 som passer i Leaf'en i den anden ende. Det var problemfrit at sætte den til ladning, vi har endda i leaf'ens system sat den til, kun at lade mellem 22:00 og 8:00 så vi lader så miljøvenligt størstedelen af tiden som det er muligt, så selvom vi sætter den til så snart vi kommer hjem, så begynder den først at lade kl. 22, men det betyder så også at hvis jeg har brug for at den skal lade med det samme, skal jeg enten trykke på "ladeforbikobleren" i bilen (en knap der sidder til venstre under rettet), eller bruge carwings som er en app. på telefonen og en hjemmeside på internettet, hvor man sender en anmodning til bilen om at den skal starte med at lade, og det skal siges det er super bekvemt at kunne sidde inde og fortælle bilen den godt må begynde at lade.

Som jeg skriver i første blogindlæg angående Første Ladning af C-Zero'en, så skal man være opmærksom på at når man bruger EVSE kablet (nødladnings kablet) så kan der være risiko for at man springer sikringer, da den vil lade bilen med op mod 10A, som ved ældre husinstallationer er maks sikringen for lys og stikkontakter, så der må ikke sidde noget på samme gruppe som elbilen når man lader på denne måde.

Men vi skal når vi får lavet indkørslen om, have sat en 16A lader op fra Clever så det vil blive endnu nemmere at lade elbilen senere hen, og så vi ikke skal bekymre os om strømmen går mens den står til ladning.






Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

2 kommentarer:

  1. Hej Kasper!

    Super spændende blogindlæg du har lavet vedr. Nissan Leaf - bliv endelig ved med det :-)

    Min Kone og jeg overvejer kraftigt at leje en Nissan Leaf ved sixt for kr. 3800 om måneden ( kan lejes på månedsbasis ). Når Renault Zoe kommer til DK bliver det nok den...

    Hvor langt kører den på en opladning i disse kolde dage ?
    Kan den opvarme kabinen tilfredsstillende ?

    Mvh
    Eli

    SvarSlet
  2. Hej Eli

    Jeg syntes det er en super ide at prøve at mini-lease en Leaf hos Sixt, jeg har også læst at de vil kunne tilbyde dem til 3800,- pr. mnd. uden udbetaling, det er en super mulighed for at komme til at prøve at være el-bilist.

    Vi havde også på forhånd overvejet kraftigt om Renault Zoe evt. ville have været noget for os, men da det så ud til at den ville IKKE kunne hurtig-lade med ChaDeMo-standerne som Clever har sat op, men at den vil komme med et andet system, så blev vi alligevel enige om at holde os til Nissan Leaf'en, men jeg tror nu alligevel vi skal ud og lure på den når den kommer så vi kan se hvilket system de vil bruge til at oplade med, så kan det jo være jeg smider et blog-indlæg afsted om det også, på det tidspunkt ;-)

    Så har du jo selvfølgelig stillet de to spørgsmål vi får stillet oftest, hvor langt kan den køre på en opladning her om vinteren, jeg vil dertil svare, når jeg kører alene, så sparer jeg så meget på energien som overhovedet muligt, det vil sige kun varme på når ruden dugger, og så rat-varme når det er rigtigt koldt, men det er jo mit valg, samtidig med en maks. hastighed på 90km. i timen så skulle jeg gerne kunne nå 140km uden alt for meget rækkevidde angst.
    Men hvis jeg vælger at sætte air-konditionen til 21 grader som kører konstant vil jeg ikke sætte mig for at køre ture længere end 110km, men jeg har selvfølgelig også kun lige fået bilen i denne måned, så jeg kommer også ind på det i senere indlæg når jeg føler jeg kender bilen bedre.

    Så det med opvarmningen, hvis man ikke skal så langt kan man ok hurtigt varme bilen op ved at skrue op på 30 grader og dernæst trykke på defrost forrude, så kommer der fuld blæs op over forruden. Men de fleste gange har jeg brugt den medfølgende app. som jeg så tænder for varmen i bilen når jeg sidder inde i sofaen, så starter klimaanlægget på det den stod på sidst vi var i bilen, og så kan man varme bilen op på strøm fra huset og ikke fra bilens batteri.

    Håber det gav lidt svar på jeres spørgsmål, ellers må i endelig stille et nyt, og om ikke andet kan i jo følge med her på bloggen når jeg smider nye indlæg afsted.


    Mange Grønne Hilsner

    Kasper

    SvarSlet