onsdag den 9. april 2014

Hvorfor sælges der ikke flere elbiler i Danmark end der gør? Del 2

Tilbage til Del 1


5. Analysen

For at finde ud af hvorfor elbilen ikke har vundet større markedsandel i Danmark, vil vi se på hvilke fordele og ulemper elbilen har fremfor benzinbilen, og for at kunne sammenligne netop disse biler, ser vi det som en fordel at vælge en model der både findes i en el og benzin udgave. Her i Danmark finder vi Mercedes Vito og VW’s Up!, Mercedes Vito er primært en varevogn, og sælger ikke særligt godt til private og er derfor ikke det oplagte valg. Derimod er Up! Danmarks mest solgte bil for andet år i træk (De Danske Bilimportører, 2014), og vi ser derfor dette som et godt valg at arbejde ud fra. Ser man på de 10 mest populære modeller i 2013, ser man at der faktisk er hele 6 biler i mikro-klassen.

Antal indregistreringer i Danmark (10 mest populære modeller 2013) (De Danske Bilimportører, 2014)


5.1. Salgstal

Ved et nærmere kig på indregistreringerne fra november 2013, viser de at kun 1,7 % af de 916 indregistrerede Up! var af elbil versionen. Dette er dog stadig noget højere end gennemsnittet på 0,3 % indregistrerede elbiler i 2013. Men det skal også tages med i betragtningen at der blev indregistreret færre af, den mest sammenlignelige version, High Up! med semiautomatgear (ASG) og fem døre, end der blev af e-Up!. I nøjagtige tal, blev det til 16 e-Up! og 8 High Up! med ASG, hvoraf 6 stk. var med fem døre.


Indregistreringer af Up! i Danmark november 2013 (Volkswagen, 2013)

5.2. Omkostninger

Der bliver ofte kommenteret at prisen på elbiler er for dyre, ifølge delvejs-seminaret på test-en-elbil er det faktisk 85%, der vælger elbilen fra på grund af prisen (Clever, 2013). Vi vil derfor se om der er hold i de antagelser.

5.2.1. Anskaffelsespris

Da e-Up! nærmest har alt i udstyr, har vi for at kunne sammenligne på retfærdig vis, været kritiske og sammenlignet med en 4 dørs High up! med automatgear og ekstraudstyr. Bilerne ligner hinanden udseendemæssigt såvel ude som inde i bilen, dog er der nogle små forskelle i detaljerne i instrumenteringen samt lidt markering og sideskørter udvendigt.

Hvis vi kigger på de mere tekniske detaljer har High Up! med automatgear en 75 hestes benzinmotor (Volkswagen, 2013), hvorimod e-Up! har en elmotor på 82 heste (Volkswagen, 2013). Dette er ikke en markant forskel motormæssigt, men den yderligere fordel ligger også i det moment elbilen har. Der er derved ingen mangel på kraft, e-Up! ligger på 12,4 sekunder fra 0-100 km/t (Volkswagen, 2013), dette er halvandet sekund hurtigere end High Up! med ASG (Volkswagen, 2013). E-Up! er begrænset til 130km/t (Volkswagen, 2013), for ikke at dræne batterierne for hurtigt, dette er dog noget lavere end de 171 km/t en High Up! med ASG har i topfart (Volkswagen, 2013), alligevel er det jo kun ved banekørsel man må køre så stærkt i Danmark.

Hvis vi kigger på e-Up!, som standard ligger til en pris på 186.315 kr. dette kan umiddelbart virke af meget når en Benzin Up! fås ned til 89.997 kr. Men som sagt så har e-Up! så meget i ekstraudstyr at en High Up! med 4 døre og ASG, med en grundpris på 140.996 kr. vil skulle have ekstraudstyr for 25.670 kr. for at ramme omkring samme standard. Det gør at High Up! vil ligge i en pris på 166.666 kr. hvilket kun er en forskel på 19.649 kr. fra e-Up!. Men hertil har High Up! dog både P-sensor og fartpilot som e-Up! ikke har til denne pris. Hvorimod e-Up! har dæk med lav rullemodstand, LED kørelys, indfarvede sideskørter, fjernbetjening af bilen, 15mm sænket karosseri og forrude med el-opvarmning, som High Up! ikke har til denne pris.



Det eneste ekstraudstyr e-Up! ikke har som standard er panorama soltag, fartpilot, P-sensor bag og CCS-ladestik, hvilket ved tilkøb af alle disse, gør at prisen kommer op i 198.963 kr. Hvorimod hvis High Up! med ekstraudstyrs-pakker skal matche den ”store” e-Up! kan købes til en pris på 183.459 kr. Her har High Up! dog stadig ikke dæk med lav rullemodstand, LED kørelys, indfarvede sideskørter, fjernbetjening af bilen, 15 mm sænket karosseri og forrude med el-opvarmning. Dog er merprisen e-Up! nu kun på 15.504 kr.

5.2.2 Service

Alle nyere biler skal jævnligt til serviceeftersyn for at opretholde garantien, og samtidig blive tjekket op på om alt er som det skal være. Dette gælder naturligvis også e-Up!.

På benzin-udgaven af Up! skal der dog tjekkes up på flere forskellige ting. Bilen skal til olieskiftservice hver 15.000 km eller en gang om året eller hvilken af disse der kommer først. Den skal også til intervalservice hvert 30.000 km. eller en gang hvert 2. år. Som det sidste skal den også til det ”store” serviceeftersyn en gang hvert 2. år eller pr 60.000 km. Man kan dog vente 3 år med eftersynet hvis man ikke kører over 60.000 km (Volkswagen, 2013).

En e-Up! skal derimod ikke have olieskift, og den skal derfor kun til almindeligt serviceeftersyn. Det første eftersyn er efter 2 år eller 30.000 km. og derefter skal den til service en gang hvert år, eller 30.000 km (Volkswagen, 2013).


Man skal derfor stort set til service lige så ofte med elbilen som med benzinbilen. Størrelsen på disse serviceeftersyn vil dog kunne variere, da der i en elbil er meget få roterende dele, og man derfor ikke skal gennemgå særligt mange sliddele frem for en benzinbil. Dette kan også ses på prisen for de serviceaftaler der er mulige at oprette for de to Up! varianter. Her ses det nemlig at prisen på en 4 årig standard aftale, inklusiv aircondition/klimaanlæg og automatgear, på en e-Up! koster dette 4.317,50 kr. pr. år hvorimod en benzin Up! koster det 5.602,50 kr. pr år under samme vilkår (Volkswagen, 2013).




5.2.3 Grøn ejerafgift

På en elbil betaler man ikke grøn ejerafgift (Skat, 2013), dette system er nemlig bygget på hvor meget benzin bilen bruger pr. kørt kilometer og da en elbil bruger nul liter, giver det også en naturlig grøn ejerafgift på 0 kr. Ser man på High Up! så er den også særdeles økonomisk anlagt, den er målt til at kunne køre 22,2 km/l og ligger derfor på en grøn ejerafgift på 580 kr. om året (Skatteministeriet, 2013), hvilket også er den laveste sats, som skiller ved biler specificeret ved at de kører over 20 km/l.






5.2.4. Forsikring

Hos enkelte forsikringsselskaber har elbilen også en fordel. Ser man f.eks. på Danmarks største forsikringsselskab Tryg (Tryg), reklamerer de med at de giver 40 % i rabat ved forsikring af elbiler i forhold til benzin og dieselbiler (Tryg). Ser vi primært på prisen for en elitebilist i Kolding, koster en e-Up! med ansvars- og kaskoforsikring 4.475,00 kr., hvorimod en High Up! med ASG koster 6.797,00 kr. Forskellen mellem de to biler svarer dog ikke til 40 % i besparelse, men e-Up! har jo også en motor der er 7 hk større end High Up!, så dette kan sagtens være med til at gøre forskellen, da det ikke helt er samme bil. Hos de fleste selskaber er det ligeledes muligt at få yderligere rabat hvis man også har samlet sine forsikringer i samme selskab. Her kommer forsikringen yderligere 15 % ned.



5.2.5 ”Brændstofs” økonomi

Ser vi på prisen pr. kilometer ser man at e-Up! kan køres for 25,74 kr./100 km ved en pris på 2,20 kr. pr kWh og High Up! til 54,05 kr./100 km, ved en pris på 12,00 kr. på liter benzin. Dette er omkring halv pris pr. kørt kilometer ved at vælge en elbil.



Som det ses er der lavet to forskellige beregninger, dette skyldes at det er muligt at få omkring en krone tilbage pr. forbrugt kWh. Dette er nok et tiltag der lavet fordi elbilen jo som sagt kører på strøm, og i Danmark er kWh prisen en af de dyreste i verden på grund af de afgifter staten har lagt på.

Elpriser i hele verden (Shrinkthatfootprint, 2013)

Så ved at leje en ladestander til omkring 150 kr. pr. måned er det muligt at helt ned på 22,62 kr./100 km. Man skal dog være opmærksom på at leje af en ladestander svinger meget i pris og kvalitet, hos flere af udbyderne i Danmark. Lejepris ligger mellem 150-299 kr. pr. måned, for at det er muligt at få 103,6 øre tilbage pr kWh. Som det også er illustreret, så falder kilometerprisen i e-Up! kun fra 0,26 kr./km til 0,23 kr./km, hvilket ikke er en kraftig besparelse men dog værd at tage med, og det er endda ved det billigste abonnement på 150 kr.

5.2.6 Delkonklusion

Med alle disse ting taget i betragtning ser man faktisk at prisen på e-Up! ikke er særligt dyr.

For regner man både service, grøn ejerafgift og forsikring med i kilometerprisen, så giver det faktisk en forskel på 50,63 kr. pr. 100 km.







Herudfra er det muligt at regne ud hvor lang tid det vil tage, før at disse kilometerbesparelser opvejer merprisen for indkøbet af e-Up!. Her ser man at ved 20.000 kørte kilometer om året, går der faktisk kun omkring 1½ år til 2 år før e-Up! begynder at give overskud, i de to tidligere nævnte eksempler i anskaffelsespris.






Videre til Del 3





Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

Ingen kommentarer:

Send en kommentar