lørdag den 22. februar 2014

Weekendtur til Blåvand

Så har vi været på endnu en lang tur i elbilen, denne gang var vi i sommerhus i Blåvand ved Esbjerg. Selvom vi stadig kører med en af de elbiler, der har mulighed for at bruge det mest finmaskede hurtiglader-netværk i Danmark, så er det ikke altid lige nemt at bestemme sig for hvilken rute man skal vælge for at komme frem.

Andre med elbil kender sikkert nogle af de tanker vi gør os inden vi skal ud og køre de lidt længere ture, men for dem der endnu ikke har taget springet til at køre elbil, prøver jeg lige her at forklare det lidt kortfattet hvad vi står overfor, selvom det overordnet set ikke giver de store problemer.

Inden turen begyndte vidste vi selvfølgelig at vi skulle fra Hedensted til Blåvand, dog med en lille omvej omkring Løsning. Hvis man kigger kortet nedenfor så er dette vores muligheder for at hurtiglade med CHAdeMO når vi skal køre denne tur. Vi søger ikke efter hvor ladestandere ligger hver gang vi skal ud og køre langt, for vi kender jo allerede deres placering, så dette er ligeså meget for at illustrere sagen. :-)

Billede fra Google Maps
Vi overvejede kort om vi kunne køre hele vejen, det blev dog forkastet, grundet det jo er vinterperiode, og vi ikke kunne stole på hvordan blæsten ville arte sig. Så snakken gik derfor over på, om vi skulle gøre ophold i Vejle eller Kolding på turen derover, men dette ville heller ikke være så smart for hvis vi lader til 100 % hjemmefra, ville vi kun have brugt til omkring 70 % for at nå f.eks. Kolding, og når CHAdeMO hurtigladerne som standard kun lader til 80 %, og derefter meget langsomt på de sidste 20 %, ville dette bare være spild af tid. Så beslutningen gik på at vi skulle køre til Esbjerg, af den rute der skulle give os bedst mulighed for at ændre mening alt imens vi kørte mod destinationen.

Ruten kom derfor til at se ud som på kortet nedenunder. Jeg satte GPS'en i bilen til at køre korteste rute mod hurtigladeren ved Esbjerg Nord, selvfølgelig med vores lille ekstratur til Løsning først. Denne rute ville så give os muligheden for at køre til CHAdeMO standeren i Ribe hvis den første strækning ville tage for hårdt på rækkevidden.

Billede fra Google Maps
Dette så også ud til at være et godt valg, for selvom vi startede ud med at rækkevidden på bilen stod på 160 km ved 100 %, og vi kun skulle bruge 135 km for at nå helt til Blåvand. Så kunne vi allerede på landevejen mod Brørup se at rækkevidden ikke helt holdt stand, så ladestanderen i Esbjerg blev hurtigt vores faste mål. Og da vi ramte motorvejen, så det også en smule presset ud bare at nå frem til Esbjerg, og det var endda selvom vi kun havde brugt varme/aircondition til at holde ruden dugfri, resten af tiden havde den været slukket. Dog blev det aldrig til den store rækkeviddeangst, for jeg er nok begyndt at kende bilen så godt nu, til at vide at det nok skulle gå.

Vi nåede selvfølgelig også helskindet frem til Esbjerg, men da vi nåede op ad rampen til Bilka, kunne vi se der var parkeret en bil på en af elbil-pladserne - så allerede inden vi var nået helt rundt, og kunne se at den anden plads heldigvis var fri, så sad man allerede og blev lidt sur inde i sig selv over at folk ikke respekterer at dette er vores "tankstationer". Det er jo især vigtigt når man nu triller ind på pladsen med kun 5 kilometer i overskud, så skulle vi jo gerne kunne være sikre på at lade netop her.

Nå men vi fik vores plads, og mens Jill og Emilia gik ind for at handle lidt, fik jeg lige skudt et billede af vores lækre bil, og så af synderen der havde parkeret uhensigtsmæssigt. Alt imens jeg også lige fik luftet hunden, som var meget glad for at kunne komme ud og strække benene.

Det er ikke alle der overholder de pænt opmærkede elbilpladser

Men selv da jeg mente vi havde nok strøm på bilen til at komme videre, var de to ikke kommet igennem Bilka endnu, så jeg fik også lige startet bilen op for at give den lidt ekstra med varmen, til det sidste stykke ud mod sommerhuset i Blåvand. Nu kunne man jo godt frådse lidt når der kun var 35 kilometer igen.

Vi havde på forhånd forhørt os, om vi kunne lade elbilen op ved sommerhuset. og der var et stik ude i skuret vi kunne brug. Det er jo rart at kunne lade den til 100 % i sommerhuset, inden vi skulle køre hjemturen, så vi var nødsaget til at lade i Esbjerg igen, og så vi måske kunne nå hjem helt uden at oplade på hurtig-laderne. Det ville jo også være det billigste.

Vi kunne lade via skuret i sommerhuset

Nå men sommerhusweekenden var så overstået, med dukkerter i poolen og spabadet, og med god mad, alt i godt selskab. Så turen skulle igen mod Hedensted. Bilen blev igen velpakket inden turen skulle gå hjemad.

Og for lige at remse op hvad der faktisk var blevet plads til i vores Nissan LEAF så kommer der her en liste:

to voksne, et barn + barnesæde og en hund :-)
dyner, puder og lagener til os alle tre
tæppe og madskåle til hunden
barnevogn + sovepose
sovedragt, bamser og flyverdragt
senge-rand
højstol
pusletaske ekstra pakket til weekenden
taske med legetøj
Lego-æske med Duplo brandstation (vi lige fandt i Bilka Esbjerg)
poser med tøj og ekstra støvler
poser med badetøj og håndklæder
computer og et par bøger
pose med lidt forskelligt mad
to paraplyer
opladekablet til elbilen
10 meter forlængerledning
+ 40 meter forlængerledning
(hvis det nu var besværligt at komme til nærmeste stik i sommerhuset)


Elbilen var fuldt pakket til turen.

Eftersom turen derover var kørt næsten "lige til grænsen", så tænkte vi på hjemturen om muligheden for at køre omkring Kolding for at hurtiglade på turen hjem, så vi både kunne køre med lidt mere varme på, og derved heller ikke skulle få nogen form for rækkeviddeangst. Men efter lidt snak om at nu når ruten Blåvand-Vejle kun er 5-10 km længere end Blåvand-Kolding, men at turen så derefter kun vil være 15 km fra Vejle til Hedensted i stedet for 40 km fra Kolding til Hedensted. Så turen gik i stedet ad landevejen over Billund, og mod Vejle, som kan ses på kortet herunder.

Billede fra Google Maps
Vi kørte også denne tur uden varme på, for at strække kilometrene så langt så muligt, vi ville jo gerne nå helt til Hedensted hvis dette var muligt, istedet for også at gøre holdt i Vejle. Men selv uden varme på, så dalede kilometrene drastisk på turen hjem, så selv jeg var blevet en smule usikker på hvor langt vi kunne nå. Men lige inden vi nåede byskiltet i Vejle, havde Emilia ikke lyst til at køre længere, så vi måtte gøre stop, og jeg fandt derved udad med mig selv at jeg ikke gad at bruge tid på at lade i Vejle hvis vi kunne undgå det, men at vi bare skulle køre helt hjem så vi kunne komme til at slappe af.

Så selvom usikkerheden var over mig, hvordan Vejlebakkerne skulle dræne batteriet, så nåede vi dog hjem med 8 km i overskud.

8 kilometer til overs efter endt hjemtur

Her har jeg lige lagt Carwings-oversigten op, omkring både kørslen derover og hjem.

Billede fra Nissan Carwings
Det kom der dette regnestykke ud af:

Som man kan se blev det til 134,7 km på turen derover, og 114,1 km på hjemturen. Til disse 248,8 km blev der i alt brugt 39,3 kWh hvoraf de 11,2 kWh ifølge Clever blev brugt på hurtigladning til 5,50 kr pr. kWh, hvoraf de sidste kostede 2,20 kr. pr kWh.

Det gav os et regnestykke på 61,60 kr. for hurtigladning og 61,82 kr. for resten, i alt 123,42 kr.

Dette gav en gennemsnitlig kørsel på 49,6 øre/km og 0,158 kWh/km


Alt i alt gik dette også forholdsvis smertefrit, men for at vi kunne have frådset lidt med varmen, vil det være rart hvis der nu havde været en CHAdeMO-lader i Billund, så havde vi nok kørt turen med to midtvejsopladninger i stedet, en lader i Billund ville nu også være rar til de par dage om året hvor vi skal omkring lufthavnen. :-)





Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

Ingen kommentarer:

Send en kommentar