Efter mit sidste indlæg omkring at en elbil er en almindelig bil, ville jeg lige udvide emnet med nogle ekstra oplysninger og tanker som jeg har haft, og som er stærkt inspireret af et indlæg fra insideevs.com som jeg her for et par måneder siden faldt over.
Når man nu er en af os der allerede kører elbil, har man nok på et tidspunkt hørt den nedsættende bemærkningen "elbiler er jo ikke rigtige biler". Hvor man mellem linjerne kan læse, at elbiler kun er golfvogne, forvoksede "ellerter" eller nyt teknologisk legetøj til de rige voksne. Det høres også ofte at elbilerne kaldes for "niche biler", og det bare er en fase man skal over og derved er uholdbare i længden.
ICE (Bil med forbrændingsmotor) versus BEV (Elbil kun på batteri) |
For at svare på om dette i virkeligheden kan passe, skal vi se på hvad de biler der bliver købt privat i dag, bliver brugt til:
1) Primært bliver bilen brugt til pendling imellem hjemmet og arbejdet.
2) Sekundært bliver bilen brugt til fritidsaktivitet- og indkøbs ærinder i ens nær-område.
3) Lejlighedsvis til længere dag-, weekend- eller ferieture.
Hvor godt fungerer de såkaldte "rigtige biler" (biler med forbrændingsmotor) til disse opgaver:
Ved opgave nummer 1 og 2, vil biler med forbrændingsmotor udover at spilder mere energi, og frigøre flere forurenende stoffer når de holder i tomgang, som jo både er ved, opstart, parkering, vejkryds (både med og uden lysregulering), trafikpropper (med eller uden harmonikakørsel) og lignende. Også forårsage langt mere slitage på både motor, køleanlæg og andre systemer, end kørsel med "høj" fast hastighed. og hvis man bor rigtigt tæt på sit arbejde er det ikke engang sikkert at motoren i bilen når at blive "arbejds-varm" og derfor også giver mere slidtage.
Man kan derfor godt antage at biler med forbrændingsmotor er bygget til lange ture på åbne veje, noget man faktisk næsten aldrig eller kun nogle få gange om året foretager sig.
Elbiler derimod, er meget bedre egnet til forhold nummer 1 og 2. F.eks. pendlede de beskæftigede danskere i gennemsnit 39,4 km om dagen (statistisk årbog 2013 side 182) hvilket er langt under det elbilerne som minimum har på batterierne. Selv de beskæftigede i vest- og syd-sjælland (dem som pendler længst), pendler 54,2 km i gennemsnit om dagen (statistisk årbog 2013 side 183), ligger et godt stykke under grænsen for batteriernes kapacitet.
Ligeledes vil man nærmest ingen energi bruge når man holder i tomgang. Samt hvis vejret skulle være for koldt eller varmt og kommer til at holde i kø, vil det stadig tage lang tid at løbe tør for batteri, bare ved brug af opvarmning eller nedkøling alene. Samtidig med, vil elbilen heller ikke udlede forurenende stoffer under kørsel, og derfor heller ikke "forgifte" andre med-trafikkanter eller fodgængere.
Med hensyn til opgave nummer 3, så varierer mulighederne i nuværende generation af elbiler fra minimal til rimelig, altså afhængig af hvilken elbil man vælger, Tesla er f.eks. dem der scorer højest på point lige nu. Men for at opnå bestemte opgaver udover elbilens evne, kan man jo bare bruge en bil med forbrændingsmotor (Låne/ Leje / Eje). Her kommer ordet niche så ind, som egentlig betegner det der kan hjælpe os med opgaver der ligger uden for normalen, og man kan derfor let kalde biler med forbrændingsmotor for et niche produkt.
Noget elbiler dog aldrig kan konkurrere med, er ved offroad 4x4 eventyr, hvor man tager en uge fri fra civilisationen og bare kører ud i vildmarken med en fyldt tank på bilen, og en ekstra tank i baggagen. Men dette kan man jo ligeledes kalde for en niche.
Det skal jo dog siges at hvis man har kørsel som normalt (se igen ordet) ofte er udenlandskørsel og mange timer på vejene igennem ugen, ligesom flere firmabiler er, så kan det godt være at hybridbiler er mere den rigtige bil for dem.
Hvis man stadig insisterer på at benzin og dieselbiler er "de eneste rigtige biler", så kommer her et par eksempler:Ved opgave nummer 1 og 2, vil biler med forbrændingsmotor udover at spilder mere energi, og frigøre flere forurenende stoffer når de holder i tomgang, som jo både er ved, opstart, parkering, vejkryds (både med og uden lysregulering), trafikpropper (med eller uden harmonikakørsel) og lignende. Også forårsage langt mere slitage på både motor, køleanlæg og andre systemer, end kørsel med "høj" fast hastighed. og hvis man bor rigtigt tæt på sit arbejde er det ikke engang sikkert at motoren i bilen når at blive "arbejds-varm" og derfor også giver mere slidtage.
Man kan derfor godt antage at biler med forbrændingsmotor er bygget til lange ture på åbne veje, noget man faktisk næsten aldrig eller kun nogle få gange om året foretager sig.
Foto: Berlingske.dk |
Elbiler derimod, er meget bedre egnet til forhold nummer 1 og 2. F.eks. pendlede de beskæftigede danskere i gennemsnit 39,4 km om dagen (statistisk årbog 2013 side 182) hvilket er langt under det elbilerne som minimum har på batterierne. Selv de beskæftigede i vest- og syd-sjælland (dem som pendler længst), pendler 54,2 km i gennemsnit om dagen (statistisk årbog 2013 side 183), ligger et godt stykke under grænsen for batteriernes kapacitet.
Ligeledes vil man nærmest ingen energi bruge når man holder i tomgang. Samt hvis vejret skulle være for koldt eller varmt og kommer til at holde i kø, vil det stadig tage lang tid at løbe tør for batteri, bare ved brug af opvarmning eller nedkøling alene. Samtidig med, vil elbilen heller ikke udlede forurenende stoffer under kørsel, og derfor heller ikke "forgifte" andre med-trafikkanter eller fodgængere.
Med hensyn til opgave nummer 3, så varierer mulighederne i nuværende generation af elbiler fra minimal til rimelig, altså afhængig af hvilken elbil man vælger, Tesla er f.eks. dem der scorer højest på point lige nu. Men for at opnå bestemte opgaver udover elbilens evne, kan man jo bare bruge en bil med forbrændingsmotor (Låne/ Leje / Eje). Her kommer ordet niche så ind, som egentlig betegner det der kan hjælpe os med opgaver der ligger uden for normalen, og man kan derfor let kalde biler med forbrændingsmotor for et niche produkt.
Noget elbiler dog aldrig kan konkurrere med, er ved offroad 4x4 eventyr, hvor man tager en uge fri fra civilisationen og bare kører ud i vildmarken med en fyldt tank på bilen, og en ekstra tank i baggagen. Men dette kan man jo ligeledes kalde for en niche.
Foto: Range Rover Hybrid - gogreenleasing.co.uk |
Det skal jo dog siges at hvis man har kørsel som normalt (se igen ordet) ofte er udenlandskørsel og mange timer på vejene igennem ugen, ligesom flere firmabiler er, så kan det godt være at hybridbiler er mere den rigtige bil for dem.
Foto: epacks.co.uk |
Et andet eksempel er fra et indlæg af "Hr. Jensen" :-). Når der f.eks. skal holdes "guldbryllup", så bruger man gerne tid på at flytte rundt på møblerne i stuen, for at der er bedre plads til morgensangs-kaffegæster. Og dernæst senere har man heller ikke noget problem med at bruge (Låne/ Leje) et forsamlingshus, for at holde fest om aftenen. Dermed sagt er det igen de færreste der (når de skal flytte) kigger efter så store huse at de kan holde større fest i stuen, fordi man skal det et par gange i sit liv. Nej, man kigger nemlig efter de ting man skal bruge huset til i sin normale hverdag, og så låne og leje sig til resten.
Desuden skrives der også i samme indlæg på insideevs.com at man da også skal være opmærksom på at både benzin- og dieselbiler er basseret på at få deres brændstof fra kun en enkelt ressource, nemlig olie. Hvor elbilerne kan fyldes fra flere forskellige kilder, og netop derfor også har mulighed for at være direkte uafhængig af den form for monopol lignende tilstande som bilerne med forbrændingsmotorer ligger under.
Dog vil jo altid foretrækkes at der bruges offentlige transportmidler eller cykel, frem for bil, da dette helt klart er bedst for miljøet. Men når dette ikke er muligt, så er elbilen klart at foretrække.
Mange Grønne Hilsner
Kasper Beck
Helt fuldstændig og aldeles enig! Godt skrevet med gode pointer. :-)
SvarSletTak :-)
SletTak for denne smukke deling. skrotbiler
SvarSlet