onsdag den 3. december 2014

Skænder ladestanderne bybilledet?

Der er forskellige meninger omkring hvor dyrt det er for Danmark at opbygge den elbil infrastruktur som man at EU muligvis kommer til at kræve, og vil man kunne klare at se på alle de standere skyde op rundt omkring?


Det her billede illustrere meget fint den miljøvenlige måde at oplade elbiler på, samtidig med at man komfortabelt kan parkere i skygge for solen. Modsat også hvor iøjenfaldende, endda tangerende til hvor grimt det kan blive at oplade el- eller hybridbiler.

"Ladestandere der går i et med omgivelserne er nødvendige, hvis vi vil se flere elbiler i bybilledet i fremtiden" - Peter Schwarzenbauer (BMW bestyrelsesmedlem)

Men hvordan opsætter man standere uden at det skænder byen? Det har BMW selvfølgelig et bud på, de har designet en ladestander, der er forholdsvis stilren, så den ser godt ud i bybilledet.

Foto: bmwblog.com

Samtidig har BMW kombineret det med at opsætte ladestanderen på en lygtepæl, så man ikke behøver at trække en masse unødige kabler under jorden, eller måske bruge trækrør der allerede er forberedte til at trække nye kabler i.

Foto: bmwblog.com

Dette er ikke fordi BMWs ladestander er ekstraordinære, og at det kun er denne type der kan sidde på lygtepæle, men det er selve tanken i at "gemme" ladestanderen lidt der tiltaler mig.

Dette falder lidt sammen med at jeg hørte om at der er 2-300.000 gamle gadelygter der bør udskiftes inden for de næste 5 års tid. Hvor Kim Brostrøm, teknologichef i DOLL (Danish Outdoor Lighting Lab) vurderer at der kan spares milliarder ved at udskifte de forældede gadelamper til ny og intelligent gadebelysning.

TV2 har den 29. September lavet et indslag om DOLL, og om hvordan man kan reducere de omkring 350 GWh der årligt bruges på gadebelysning. Se gerne udsendelsen herunder:




Denne mulige udskiftning af lygtepæle, samtidig med en reducering af det kraftige strømforbrug, giver en mulighed for at sætte flere nye ladestandere op på en nem og billig måde.

Når man gennem intelligent gadebelysning får reduceret mængden af den strøm der bruges på gadelamper, så er der pludselig en overdimensionering af de kabler der allerede er gravet ned til belysningsformål. Dette muliggør at der kan opsættes ladestandere på de lygtepæle der udskiftes, og ladestanderne kan derved både bruges i dag- og nattetimerne, uden at overbelaste de gamle kabler.

Her taler jeg om at det skal være på de lygtepæle der står i byerne, hvor der i forvejen er kantstensparkering. Dette skal selvfølgelig både være intelligente lygter og intelligente ladestandere, da man så har mulighed for at styre udgangsstrømmen (forbruget) lige til grænsen af de foranstående sikringer, og derved også sætte flere standere tættere sammen. Men hvorfor ikke også tilbyde denne besparelse i strømmen fra lamperne, som gratis strøm fra disse ny-opsatte ladestandere, og så derved give salget af elbiler et skub. Samtidig, for ikke at ødelægge konkurrencen på markedet, skal der til at starte med kun opsættes standere med 16A 230V udgang, så det derved kun bliver langsom ladning der er gratis.

Det jeg siger er bare, der burde være nogle af ladestander producenterne/ udbyderne her i landet der skulle arbejde lidt videre med at udvikle dette, og måske også samarbejde med kommuner og DOLL i Albertslund, ved at indgå i deres live lab, og derved skabe en multi-intelligent lygtepæl med både ladestander og Wi-Fi. Dette ser jeg gerne kommer i den nære fremtid, sammen med den snart gratis parkering for elbiler.



Update (31-12-2014)

Kreditering til Søren Have, for også at nævne elbilopladning fra gadelamper i et af hans tidligere indlæg :-)





Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

Ingen kommentarer:

Send en kommentar