fredag den 14. november 2014

Otte regler for god elbil-opladnings etikette 2.0

Der er som tidligere, både her på bloggen i indlægget otte regler for god elbil-opladnings etikette, og andre steder rundt omkring på nettet, skrevet om hvordan vi elbil ejere skal opføre os når vi skal oplade vores elbil. Men nu er der kommet en lille drejning på det spørgsmål.



På bloggen stevecoram.blogspot.com er følgende spørgsmål stillet:

Hvad må der forventes som god etikette fra elbil-opladningsudbyderne?


Det vil jeg her give mit bud på, med otte "nye regler" for god elbil-opladnings etikette:


1. Uddybende parkeringsforhold

Nu hvor lovgivningen med hensyn til grøn parkering gerne skulle være trådt endegyldigt i kraft, her til januar, vil det helt klart være en fordel hvis der står direkte ved standeren, om den pågældende kommune tilbyder andre parkeringsforhold for elbilerne, i forhold til resten af parkeringspladsen. Det vil sige, om der tilbydes gratis parkering på kommunens betalingsparkeringspladser og om der tilbydes længere parkering, end f.eks. maks 2 timer, så det er muligt at langtidsparkere under opladning.


2. 24 timers tilgængelighed

Det er også god stil, hvis ladestanderen opstilles et sted hvor parkeringspladsen ikke låses af for natten, eller uden for fast åbningstid. Her tænker jeg primært på hurtigladestanderne, som mange gange bruges på alle tider af døgnet, da de oftest bruges til længere ture. Men langsomladerne bør også være frit tilgængelige.


3. Opmærkning forbeholdt elbiler

En af de helt sikre punkter som udbyderne bør tilbyde, er minimum en enkelt plads forbeholdt elbiler pr. række af ladestandere. Med det mener jeg, at hvis man sætter en række ladestandere op med f.eks. mulighed for 6 elbiler der kan lade på samme tid, så bør minimum en enkelt af dem være forbeholdt elbiler. Hvis denne ene forbeholdte plads er velbesøgt, bør der selvfølgelig være det antal forbeholdt-skilte, der modsvarer efterspørgslen fra elbilisterne.

Båsen der så er forbeholdt, bør være skiltet, så der ikke kan sås tvivl om, at det kun er til elbiler. Alternativt kan der mærkes specielt op i båsen, som man kender det fra handicap-parkering. Samtidig skal det være muligt at udstede bøder til "ulovligt parkerede" benzin og dieselbiler. Så bliver det ikke til en vane, at der bliver parkeret på elbilpladser. Andre bilister med forbrændningsmotor lærer det hurtigt, hvis der ikke er nogen konsekvenser ved at parkere på elbil pladser.


4. Søgbare ladestandere på Internettet

Når en stander først er sat op til offentlig benyttelse, er det en rigtig god ide at fortælle om hvor den er. Hvis man er en af de større udbydere af ladestandere på markedet, så kommer de hurtigt på nettet på deres eget ladenetværks kort. Men hvis man er ene om at tilbyde strøm til elbiler, så kan det godt være svært at finde. Derfor en god idé at fortælle om det på sider som f.eks. plugshare.com eller plugsurfing.com, det er nogle af de mere omfattende sider som også inkludere det meste af verden.


5. Brugbar for så mange elbiler som muligt

Indtil videre, hvis man ønsker at tilbyde strøm til elbiler, så skal der ikke mere til end en almindelig stikkontakt. Gerne et CEE stik på 16A eller mere, med egen gruppe eller kombirelæ foran. Alle elbiler i dag, sælges med muligheden for at tilslutte sig det "almindelige elnet". Dog skal man på sigt nok have sat en "rigtig" ladestander op, så opladningen kan styres eksternt, og man derved kan lave intelligent opladning. Men hvis man starter med et CEE stik på 16A og gerne mere, så har man allerede fået udført en stor del af arbejdet til den "nye" ladestander. Derved koster det også mindre at få lavet slut installationen til den intelligente ladestander. Men forhør altid elektrikeren for tilbud på en forberedende installation.

Hvis det derimod skal være en ladestander, så vælg en med Mennekes, da det også giver mulighed for de fleste elbiler at lade på en sådan stander. Her er det nemlig også elbilisten selv der har kablet med der passer til netop denne type stander.

Hvis man derimod, eller samtidig ønsker at få sat en hurtiglader op, så gå efter en med både Combo (CSS), CHAdeMO, og Mennekes. Dette giver også mulighed for at størstedelen af elbilerne kan oplades.


6. Betalingsbetingelser uden abonnement

Ligemeget hvad der opsættes, om det er et CEE, en almindelig eller hurtigladestander, så skal man altid kunne oplade sin elbil uden abonnement, så man i nødstilfælde ikke strander ved en stander. At de store udbydere tilbyder abonnementbetingelser på gode vilkår er super fint, men der skal altid være en form for 24 timers service, om det så er via sms, opkald eller andet.


7. Fornuftig placering

Med denne overskrift kan der godt være flere synspunkter. F.eks. bør der ikke opsættes ladestandere lige op og ned af hovedindgangen til et storcenter eller varehus, da der så er stor sandsynlighed for at elbilpladserne bliver overtaget af benzinbiler. Endda selvom der er godt opmærket og skiltet. De skal dog placeres så de er synlige for både elbilister og de "almindelige" bilister, så det samtidig giver lidt reklame.

Et andet synspunkt kunne være, hvis man som virksomhed ønsker at tilbyde opladning til elbiler, bør man se på om det kan tilbydes, at ladestanderen bliver sat op et sted hvor der kan bruges tid på andet, end kun at sidde i sin bil. Ikke at man skal holde sig tilbage, hvis man har til huse i et industrikvarter, men bare at placeringen i det mindste er overvejet.


8. Sikkerhed frem for alt

Standeren bør også placeres med sikkerhed i tankerne. Der bør tænkes over hvordan en elbil lader fra standeren, så man ikke kommer ud i, at der ligger kabler og "flyder" på fortov, offentlig sti eller lignende, hvor folk kunne falde over det og komme til skade. Ladestanderen bør derfor placeres så tæt, som muligt, på den bås elbilen skal parkere på.



Dette betyder jo ikke at den udbudte service bør stoppe her, men at der helt klart er flere ting der kan tilbydes for at livet som elbilist bliver lidt lettere. Igen med reference til stevecoram.blogspot.com, så er der jo nogen der allerede nu tilbyder den en service lidt udover det sædvanlige.






Mange Grønne Hilsner

Kasper Beck

Ingen kommentarer:

Send en kommentar